Питання щодо роботи комунальної установи “Інклюзивно-ресурсний центр” Лебединської міської ради було детально розглянуто під час апаратної наради під головуванням виконуючої обов’язки міського голови Світлани ГОРОШКО.
За інформацією директора комунальної установи Олени ЛІТКОВЕЦЬ, комунальна установа «Інклюзивно-ресурсний центр» Лебединської міської ради Сумської області була створена 11 липня 2018 року на виконання Постанови Кабінету Міністрів України від 12 липня 2017 року № 545 «Про затвердження Положення про інклюзивно-ресурсний центр» (зі змінами).
Центр у своїй діяльності керується Конституцією України, Конвенцією про права осіб з інвалідністю, Законами України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», «Про дошкільну освіту», Положенням про інклюзивно-ресурсний центр, Статутом та іншими нормативно правовими документами.
Центр, відповідно до річного плану роботи, забезпечує методичний, психологічний, логопедичний супровід дітей з особливими освітніми потребами, віком від 0 до 18 років.
Центр провадить діяльність з урахуванням принципів:
• повага та сприйняття індивідуальних особливостей дітей;
• дотримання найкращих інтересів дитини;
• недопущення дискримінації та порушення прав дитини;
• конфіденційність;
• доступність освітніх послуг з раннього віку;
• міжвідомча співпраця.
Відповідно до штатного розпису в Центрі введено 8 ставок педагогічних працівників: 1 ставка керівник (директор) та 7 ставок фахівців (консультантів) (дефектолог, логопед, практичний психолог, реабілітолог), а також не педагогічні працівники сестра медична та прибиральник службових приміщень. Оплата праці педагогічним працівникам Центру здійснюється з освітньої субвенції, а не педагогічним – з місцевого бюджету.
КУ ІРЦ ЛМР розташований на першому поверсі в орендованому приміщенні Комунального закладу Сумської обласної ради «Лебединський навчально-реабілітаційний центр», площею 314 кв2. В установі облаштовано 10 кабінетів: кабінет керівника (директора), вчителя-логопеда, вчителя-дефектолога, практичного психолога, вчителя-реабілітолога, ресурсна кімната, приймальня, забезпечені сучасним багатофункціональним обладнанням. Конференцзал та сенсорна кімната мають сучасний ремонт, але потребують дооблаштування.
З часу введення військового стану фахівці Центру надавали психологічну допомогу дітям та батькам. Протягом березня місяця установа працювала дистанційно, а з квітня відновила свою діяльність.
Основними завданнями інклюзивно-ресурсного центру є:
1) проведення комплексної оцінки, у тому числі повторної, та здійснення системного кваліфікованого супроводу осіб у разі встановлення у них особливих освітніх потреб;
2) надання рекомендацій закладам освіти щодо розроблення індивідуальної програми розвитку особи;
3) консультування батьків, інших законних представників особи з особливими освітніми потребами щодо особливостей її розвитку;
4) забезпечення участі педагогічних працівників інклюзивно-ресурсного центру у діяльності команди психолого-педагогічного супроводу особи з особливими освітніми потребами; семінарах, тренінгах, майстер-класах для підвищення кваліфікації педагогічних працівників, обміну досвідом тощо;
5) залучення (у випадку потреби) педагогічних працівників інклюзивно-ресурсного центру під час засідань психолого-педагогічного консиліуму у спеціальних закладах загальної середньої освіти;
6) надання психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових та інших послуг дітям з особливими освітніми потребами: дітям раннього та дошкільного віку, які не відвідують заклади дошкільної освіти; дітям, які здобувають освіту у формі педагогічного патронажу;
7) визначення потреби в асистенті учня та/або супроводі дитини з особливими освітніми потребами в інклюзивному класі (групі);
8) визначення категорії (типу) особливих освітніх потреб (труднощів), ступеня їх прояву та рівня підтримки особи з особливими освітніми потребами у закладі освіти;
9) надання консультативної, психологічної допомоги батькам, іншим законним представникам осіб з особливими освітніми потребами у формуванні позитивної мотивації щодо розвитку таких дітей та підвищення обізнаності щодо організації їх навчання і виховання;
10) інформування громади про діяльність інклюзивно-ресурсного центру та взаємодія з місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, закладами освіти, закладами охорони здоров’я, закладами (установами) соціального захисту населення, службами у справах дітей, громадськими організаціями тощо;
11) ведення обліку осіб, які звернулися до інклюзивно-ресурсного центру, шляхом формування їх електронного переліку в АС “ІРЦ”;
12) підготовка звітної та аналітичної інформації про результати діяльності інклюзивно-ресурсного центру.
На виконання завдань за 2022 рік фахівцями Центру проведено 98 комплексних оцінок, з них 62 дитини дошкільного віку та 36 дітей шкільного віку.
Інклюзивне навчання організоване для 58 осіб, які навчаються у 13 закладах загальної середньої освіти та для 15 осіб, які навчаються у 3 закладах дошкільної освіти, для 9 учнів організована індивідуальна форма навчання.
Для системного кваліфікованого супроводу осіб, які мають особливі освітні потреби, у закладах освіти створюються команди психолого-педагогічного супроводу постійними учасниками яких є фахівці Центру. За звітний рік було прийнято участь у 267 командах супроводу.
Закладам освіти для успішного навчання осіб з особливими освітніми потребами надано в середньому 246 рекомендацій щодо розроблення індивідуальної програми розвитку.
Протягом року керівником Центру під час первинного прийому здійснюється консультування батьків або інших законних представників особи з особливими освітніми потребами щодо особливостей її розвитку.
Для реалізації цілей індивідуальної програми розвитку осіб з особливими освітніми потребами педагоги Центру надають додаткові корекційно- розвиткові послуги (заняття) дітям раннього та дошкільного віку, які не відвідують заклади дошкільної освіти та дітям, які здобувають освіту у формі педагогічного патронажу. У період з січня по грудень проведено корекційні заняття для 25 осіб.
Практичним психологом Центру активно використовується у своїй роботі психодіагностичні методики для виявлення освітніх труднощів. За рік було проведено 5 методик.
Для раннього виявлення та надання своєчасної психолого-педагогічної допомоги дітям з особливими освітніми потребами КУ «Інклюзивно-ресурсний центр» взаємодіє з педагогічними працівниками закладів дошкільної освіти. Так у закладах дошкільної освіти «Сосонка» та «Казка» фахівцем-логопедом було проведено логопедичне обстеження дітей 4-5 років та надані консультації батькам щодо виявлених труднощів у мовленні.
З метою інформування громади про діяльність інклюзивно-ресурсного центру та з метою взаємодії із закладами освіти фахівці Центру проводять інформаційно-просвітницьку роботу: науково-практичні семінари, тренінги, свята. Протягом 2022 року проведено 11 семінарів та тренінгів для корекційних педагогів, асистентів закладів освіти, психологів та батьків, а також проведені свята з нагоди річниці Центру та до різдвяних та новорічних свят. Інформація регулярно висвітлюється на сторінці в Facebook та на сайті.
На виконання завдань ведеться облік осіб, які звернулися до інклюзивно-ресурсного центру, шляхом формування їх електронного переліку в автоматизованій системі “ІРЦ”. За звітній період на обліку знаходиться 413 осіб.
За 2022 рік Центром підготовлено 12 щомісячних звітів, 4 квартальних звіти, та 1 річний звіт до структурного підрозділу з питань діяльності інклюзивно-ресурсних центрів Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації. про результати діяльності.
Начальник та спеціалісти Управління освіти, молоді та спорту, виконавчого комітету Лебединської міської ради Сумської області постійно допомагають з питань організації та діяльності закладу. Для матеріально-технічного забезпечення Центру Засновником було виділено 35 тисяч гривень для придбання електроматеріалів та обладнання, 12 тисяч 250 гривень на придбання канцелярських та господарчих товарів, виділені кошти для оплати комунальних послуг.