Робота комунальної установи “Інклюзивно-ресурсний центр” Лебединської міської ради

Питання щодо роботи комунальної установи “Інклюзивно-ресурсний центр” Лебединської міської ради було детально розглянуто під час апаратної наради під головуванням виконуючої обов’язки міського голови Світлани ГОРОШКО.

За інформацією директора комунальної установи Олени ЛІТКОВЕЦЬ, комунальна установа «Інклюзивно-ресурсний центр» Лебединської міської ради Сумської області була створена 11 липня 2018 року на виконання Постанови Кабінету Міністрів України від 12 липня 2017 року № 545 «Про затвердження Положення про інклюзивно-ресурсний центр» (зі змінами).

Центр у своїй діяльності керується Конституцією України, Конвенцією про права осіб з інвалідністю, Законами України «Про освіту», «Про загальну середню освіту», «Про дошкільну освіту», Положенням про інклюзивно-ресурсний центр, Статутом та іншими нормативно правовими документами.

Центр, відповідно до річного плану роботи, забезпечує методичний, психологічний, логопедичний супровід дітей з особливими освітніми потребами, віком від 0 до 18 років.

Центр провадить діяльність з урахуванням принципів:

• повага та сприйняття індивідуальних особливостей дітей;

• дотримання найкращих інтересів дитини;

• недопущення дискримінації та порушення прав дитини;

• конфіденційність;

• доступність освітніх послуг з раннього віку;

• міжвідомча співпраця.

Відповідно до штатного розпису в Центрі введено 8 ставок педагогічних працівників: 1 ставка керівник (директор) та 7 ставок фахівців (консультантів) (дефектолог, логопед, практичний психолог, реабілітолог), а також не педагогічні працівники сестра медична та прибиральник службових приміщень. Оплата праці педагогічним працівникам Центру здійснюється з освітньої субвенції, а не педагогічним – з місцевого бюджету.

КУ ІРЦ ЛМР розташований на першому поверсі в орендованому приміщенні Комунального закладу Сумської обласної ради «Лебединський навчально-реабілітаційний центр», площею 314 кв2. В установі облаштовано 10 кабінетів: кабінет керівника (директора), вчителя-логопеда, вчителя-дефектолога, практичного психолога, вчителя-реабілітолога, ресурсна кімната, приймальня, забезпечені сучасним багатофункціональним обладнанням. Конференцзал та сенсорна кімната мають сучасний ремонт, але потребують дооблаштування.

З часу введення військового стану фахівці Центру надавали психологічну допомогу дітям та батькам. Протягом березня місяця установа працювала дистанційно, а з квітня відновила свою діяльність.

Основними завданнями інклюзивно-ресурсного центру є:

1) проведення комплексної оцінки, у тому числі повторної, та здійснення системного кваліфікованого супроводу осіб у разі встановлення у них особливих освітніх потреб;

2) надання рекомендацій закладам освіти щодо розроблення індивідуальної програми розвитку особи;

3) консультування батьків, інших законних представників особи з особливими освітніми потребами щодо особливостей її розвитку;

4) забезпечення участі педагогічних працівників інклюзивно-ресурсного центру у діяльності команди психолого-педагогічного супроводу особи з особливими освітніми потребами; семінарах, тренінгах, майстер-класах для підвищення кваліфікації педагогічних працівників, обміну досвідом тощо;

5) залучення (у випадку потреби) педагогічних працівників інклюзивно-ресурсного центру під час засідань психолого-педагогічного консиліуму у спеціальних закладах загальної середньої освіти;

6) надання психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових та інших послуг дітям з особливими освітніми потребами: дітям раннього та дошкільного віку, які не відвідують заклади дошкільної освіти; дітям, які здобувають освіту у формі педагогічного патронажу;

7) визначення потреби в асистенті учня та/або супроводі дитини з особливими освітніми потребами в інклюзивному класі (групі);

8) визначення категорії (типу) особливих освітніх потреб (труднощів), ступеня їх прояву та рівня підтримки особи з особливими освітніми потребами у закладі освіти;

9) надання консультативної, психологічної допомоги батькам, іншим законним представникам осіб з особливими освітніми потребами у формуванні позитивної мотивації щодо розвитку таких дітей та підвищення обізнаності щодо організації їх навчання і виховання;

10) інформування громади про діяльність інклюзивно-ресурсного центру та взаємодія з місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування, закладами освіти, закладами охорони здоров’я, закладами (установами) соціального захисту населення, службами у справах дітей, громадськими організаціями тощо;

11) ведення обліку осіб, які звернулися до інклюзивно-ресурсного центру, шляхом формування їх електронного переліку в АС “ІРЦ”;

12) підготовка звітної та аналітичної інформації про результати діяльності інклюзивно-ресурсного центру.

На виконання завдань за 2022 рік фахівцями Центру проведено 98 комплексних оцінок, з них 62 дитини дошкільного віку та 36 дітей шкільного віку.

Інклюзивне навчання організоване для 58 осіб, які навчаються у 13 закладах загальної середньої освіти та для 15 осіб, які навчаються у 3 закладах дошкільної освіти, для 9 учнів організована індивідуальна форма навчання.

Для системного кваліфікованого супроводу осіб, які мають особливі освітні потреби, у закладах освіти створюються команди психолого-педагогічного супроводу постійними учасниками яких є фахівці Центру. За звітний рік було прийнято участь у 267 командах супроводу.

Закладам освіти для успішного навчання осіб з особливими освітніми потребами надано в середньому 246 рекомендацій щодо розроблення індивідуальної програми розвитку.

Протягом року керівником Центру під час первинного прийому здійснюється консультування батьків або інших законних представників особи з особливими освітніми потребами щодо особливостей її розвитку.

Для реалізації цілей індивідуальної програми розвитку осіб з особливими освітніми потребами педагоги Центру надають додаткові корекційно- розвиткові послуги (заняття) дітям раннього та дошкільного віку, які не відвідують заклади дошкільної освіти та дітям, які здобувають освіту у формі педагогічного патронажу. У період з січня по грудень проведено корекційні заняття для 25 осіб.

Практичним психологом Центру активно використовується у своїй роботі психодіагностичні методики для виявлення освітніх труднощів. За рік було проведено 5 методик.

Для раннього виявлення та надання своєчасної психолого-педагогічної допомоги дітям з особливими освітніми потребами КУ «Інклюзивно-ресурсний центр» взаємодіє з педагогічними працівниками закладів дошкільної освіти. Так у закладах дошкільної освіти «Сосонка» та «Казка» фахівцем-логопедом було проведено логопедичне обстеження дітей 4-5 років та надані консультації батькам щодо виявлених труднощів у мовленні.

З метою інформування громади про діяльність інклюзивно-ресурсного центру та з метою взаємодії із закладами освіти фахівці Центру проводять інформаційно-просвітницьку роботу: науково-практичні семінари, тренінги, свята. Протягом 2022 року проведено 11 семінарів та тренінгів для корекційних педагогів, асистентів закладів освіти, психологів та батьків, а також проведені свята з нагоди річниці Центру та до різдвяних та новорічних свят. Інформація регулярно висвітлюється на сторінці в Facebook та на сайті.

На виконання завдань ведеться облік осіб, які звернулися до інклюзивно-ресурсного центру, шляхом формування їх електронного переліку в автоматизованій системі “ІРЦ”. За звітній період на обліку знаходиться 413 осіб.

За 2022 рік Центром підготовлено 12 щомісячних звітів, 4 квартальних звіти, та 1 річний звіт до структурного підрозділу з питань діяльності інклюзивно-ресурсних центрів Департаменту освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації. про результати діяльності.

Начальник та спеціалісти Управління освіти, молоді та спорту, виконавчого комітету Лебединської міської ради Сумської області постійно допомагають з питань організації та діяльності закладу. Для матеріально-технічного забезпечення Центру Засновником було виділено 35 тисяч гривень для придбання електроматеріалів та обладнання, 12 тисяч 250 гривень на придбання канцелярських та господарчих товарів, виділені кошти для оплати комунальних послуг.

Поділитися