Стихійні звалища тваринних відходів можуть призвести до екологічного лиха

Сумське районне управління Держпродспоживслужби в Сумській області звертає увагу суб’єктів господарювання на основні норми та інформує, що питання стихійних звалищ тваринних відходів регулюється Законом України «Про побічні продукти тваринного походження, не призначені для споживання людиною» № 287-VIII від 07.04.2015, який набрав чинності 09.05.2016 року.

Прийняття даного Закону сприяє створенню ефективної системи поводження з побічними продуктами тваринного походження, посиленню державного контролю щодо їх збирання, видалення, знешкодження та утилізації забезпеченню епізоотичного благополуччя в країні, недопущенню розповсюдження збудників інфекційних хвороб, спалаху ряду гостроінфекційних захворювань. Згідно Закону – побічні продукти тваринного походження, не призначені для споживання людиною – туша або частини туш забитих, загиблих тварин, сировина та продукти тваринного походження, що не призначені або визнані непридатними для споживання людиною. Закон визначає організаційні та правові засади діяльності фізичних та юридичних осіб, пов’язаної із утворенням, збиранням, перевезенням, зберіганням, обробленням, переробкою, утилізацією, видаленням побічних продуктів тваринного походження, не призначених або визнаних непридатними для споживання людиною, продуктів оброблення, переробки побічних продуктів тваринного походження, не призначених для споживання людиною. Також Закон визначає основні принципи, пріоритети та ключові завдання формування збалансованої державної політики у сфері поводження з побічними продуктами тваринного походження, визначення основних вимог для зменшення ризиків для здоров’я людей і тварин, які становлять побічні продукти тваринного походження, на різних етапах – від утворення та збору до використання, утилізації або видалення таких продуктів.

Згідно ст. 20 Закону (зазначено окремі пункти та частини) оператори ринку у сфері поводження з побічними продуктами тваринного походження зобов’язані:

         1) направляти утворені на їхніх потужностях побічні продукти тваринного походження на оброблення, переробку з метою подальшої утилізації або для здійснення операцій з видалення;

         2) розробляти, вводити в дію та застосовувати постійно діючі процедури, засновані на принципах системи аналізу небезпечних факторів та контролю у критичних точках;

         3) залучати спеціалістів ветеринарної медицини для визначення категорій, до яких належать побічні продукти тваринного походження, що утворюються на їх потужностях (об’єктах) з оброблення, переробки побічних продуктів тваринного походження, відповідно до цього Закону;

         4) відшкодовувати шкоду, завдану внаслідок порушення встановлених правил поводження з побічними продуктами тваринного походження;

         5) забезпечувати:

         – фіксацію факту виконаних робіт, складення акта приймання-передачі та акта виконаних робіт у разі надання послуг з оброблення, переробки, утилізації чи видалення відповідно до договору про надання послуг з оброблення, переробки, утилізації чи видалення побічних продуктів тваринного походження;

         – ведення обліку руху побічних продуктів тваринного походження, створення належних санітарних умов на потужностях (об’єктах) з оброблення, переробки побічних продуктів тваринного походження під час поводження з такими продуктами та роздільне збирання даних продуктів;

         – ведення обліку руху побічних продуктів тваринного походження відповідно до їх категорій та надання центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у галузі ветеринарної медицини, відповідної інформації.

Оператор ринку щомісяця звітує центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у галузі ветеринарної медицини, про свою діяльність для запобігання виникненню або зменшення ризиків, що становлять побічні продукти тваринного походження та продукти оброблення, переробки побічних продуктів тваринного походження, які він ввів або вводить в обіг. Розділ V даного Закону визначає відповідальність за порушення законодавства про побічні продукти тваринного походження  в залежності від ступеню ризику для здоров’я людей і тварин у вигляді   штрафних санкцій.

 Враховуючи вищевикладене, операторам ринку, які здійснюють діяльність пов’язану з утворенням, збиранням, перевезенням, зберіганням, обробленням, переробкою, утилізацією, видаленням побічних продуктів тваринного походження, не призначених або визнаних непридатними для споживання людиною слід належно організувати роботу своїх підприємств відповідно до чинного законодавства, а органам місцевого самоврядування — вживати дієвих заходів щодо недопущення утворення  несанкціонованих і неконтрольованих звалищ побічних продуктів тваринного походження на ввіреній території.

Поділитися