Мистецький проект «Art-простір» (частина #21)

ПОРТРЕТ ВІРИ АННЕНКОВОЇ (сер. ХІХ ст.)

Розмір: 67 х 53 см
Полотно, олія
В колекції: до 1937  року

Ліричний портрет світської красуні на тлі рівнинного пейзажу виділяється із загального ряду жіночих портретів у художньому музеї. Вся справа в дивовижній красі зображуваної моделі. Ідеальний овал обличчя, антична форма носу, вишукана зачіска, ніжні губи. Але не це привертає увагу. По-справжньому, погляд не можливо відвести від очей героїні. Світло-карі, глибокі, виразні, живі. Захоплюватися ними можна дуже довго.

Доповнює образ сукня з важкого темно-червоного оксамиту, елегантна накидка облямована хутром. Всі деталі одягу покликані підкреслити вишукану елегантність моделі та дивно органічну красу молодої жінки.

Портрет написаний на замовлення Віри Іванівни Анненкової (1812-1902) – фрейліни імператриці Олександри Федорівни (дружини Миколи І), дочки сенатора І.Я. Бухаріна, чий маєток знаходився у селі Бобровому Лебединського повіту.

Ще з часів навчання у Смольному інституті, Віра завжди була у центрі уваги на будь-якому балу. Представники вищого світу наввипередки поспішали засвідчити їй своє захоплення. Серед них був і поет Олександр Пушкін, Михайло Лермантов присвячували їй свої вірші. Та руку першої красуні Петербургу отримав гвардійський офіцер, а пізніше – Новоросійський, Київський, Подільський і Волинський генерал-губернатор – Микола Анненков, з яким вона щасливо прожила у шлюбі понад 30 років.

Лебединський портрет Віри Анненкової вважається копією, що повторює оригінальний портрет роботи К. Брюллова, який також до 1936 року зберігався у Лебедині, а пізніше – переданий до Української картинної галереї у м. Харкові (нині – Харківський художній музей). Ще один портрет Анненкової переданий до Сумського художнього музею.

Як і у випадку з сумським, лебединський портрет є вдало виконаною копією талановитого майстра, з ледь помітними відмінностями. Дуже довго авторство приписували харківському художнику Івану Святенку. Проте, хто б не був його автором, зрозуміло одне, що художнику вдалося перенести на полотно м’яку жіночність своєї героїні, поетичність її почуттів, подолавши умовність і декоративність парадного портрета.

Затемнений пейзаж, що служить фоном для портрету, дозволяє глядачам у всіх тонкощах розгледіти героїню, не відволікаючись на непотрібні деталі антуражу. Героїня випромінює особливе тепло, вона сповнена м’якої чарівності та природної краси.

Дивлячись на полотно, можна відчути, настільки тонко майстер зміг передати задушевність і ліричність в змалюванні внутрішнього стану людини. Змушує звернути на себе увагу і віртуозна вписаність деталей і захоплююча реалістичність передачі різних фактур: переливів темно-червоного оксамиту сукні, легкість білих мережив, лискучість хутра. Деталі, як ледь помітна посмішка, роблять образ привабливим та милим.

Композиція портрету вирізняється чіткістю геометричної врівноваженості, а вишуканий колорит надає всьому твору чуттєвості та вишуканої естетики. Бездоганність малюнка, майстерність композиційного рішення, блиск фактури ставлять портрет Анненкової в перший ряд творів лебединського музею.

Ближче познайомитися з портретом Віри Анненкової можна у другому залі художнього музею. Лебединський міський художній музей ім. Б. К. Руднєва знаходиться за адресою: м. Лебедин, пл. Волі, 17, тел. 2-18-81.

Художній музей

Поділитися

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *