Стан фінансово – бюджетної дисципліни та посилення контролю за використанням фінансових ресурсів бюджетними установами, що фінансуються з бюджету Лебединської міської територіальної громади

Питання щодо стану фінансово – бюджетної дисципліни, а також заходів з посилення контролю за використанням фінансових ресурсів бюджетними установами, що фінансуються з бюджету Лебединської міської територіальної громади було детально розглянуто учасниками апаратної наради під головуванням виконуючого обов’язки міського голови Світлани ГОРОШКО.

За інформацією начальника фінансового управління Людмили ЧИЧИНИ, фінансове забезпечення бюджетними ресурсами органів місцевого самоврядування означає процес їх формування, розподілу та використання для ефективного виконання власних і делегованих повноважень. Основою фінансового забезпечення територіальних громад є сукупність фінансових ресурсів території, які можна визначити як грошові фонди, які створюють та використовують для соціального й економічного розвитку регіонів. До них належить уся сукупність грошових коштів, які формують та використовують для вирішення проблем, пов’язаних з процесами розвитку, функціонування об’єктів та суб’єктів соціально-економічної та виробничої інфраструктури територіальних одиниць, суб’єктів підприємництва в регіоні тощо.

З метою організації роботи над забезпеченням виконання доходної частини бюджету Лебединської міської територіальної громади та збільшенням надходжень до нього, спрямуванням бюджетних коштів на пріоритетні напрямки видатків, економним, ефективним та раціональним використанням бюджетних коштів у 2024 році будо прийнято рішення виконавчого комітету Лебединської міської ради від 09.02.2024 №28 «Про затвердження заходів щодо наповнення бюджету Лебединської міської територіальної громади, забезпечення пріоритетності напрямів видатків, економного, ефективного та раціонального використання коштів у 2024 році»

Планування надходжень до доходної частини бюджету Лебединської міської територіальної громади на 2024 рік проводилося з урахуванням обставин роботи суб’єктів господарювання в режимі воєнного стану та врахуванням соціальних стандартів затверджених Законом України «Про Державний бюджет на 2024 рік», а саме: мінімальної заробітної плати з 01.01.2024 року – 7100 гривень та з 01.04.2024 – 8000гривень , розміру І тарифного розряду з 01.01.2024 – 3 195гривень, з 01.04.2024 року – 3600 гривень та розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб з 01.01.2024 року в сумі – 3028 гривень. Бюджет Лебединської міської територіальної громади  на 2024 рік прийнятий у терміни, передбачені статтею 77 Бюджетного кодексу України 21.12.2023 року.

За підсумками І кварталу 2024 року доходна частина бюджету за власними надходженнями виконана на 132,3 відсотка до звітного періоду та на 28,8 відсотка до річного показника. До загального фонду отримано податків і зборів в сумі 57 181,8 тис.гривень, що становить 117,1 відсотка до плану І кварталу та 25,2 відсотка до річного показника. Плановий показник перевиконано на 8 367,8 тис.гривень, порівняно з відповідним періодом минулого року отримано надходження більше на 11 907,1тис.гривень або на 26,3 відсотка .

При аналізі доходної частини бюджету громади у розрізі надходжень встановлено наступне.

Податку на доходи фізичних осіб надійшло 26 125,8 тис.гривень, що забезпечило виконання планового показника І кварталу на 105,2 відсотка. Додатково до плану отримано 1 294,0 тис.гривень. Основне перевиконання отримано по податку на доходи фізичних осіб, що сплачується податковими агентами, із доходів платника податку у вигляді заробітної плати на суму 870,2 тис.гривень за рахунок 89 платників фізичних осіб, які не сплачували у 2023 році, від яких отримали 490,6 тис.гривень та 179 платників, у яких податок зріс більше росту мінімальної заробітної плати – 106 відсотків. При цьому зменшилося на 46 платників, які сплачували в 2023 році суму 377,2 тис.гривень. Також збільшилися надходження порівняно з відповідним періодом минулого року по податку з доходів фізичних осіб, що сплачується фізичними особами за результатами річного декларування на суму 60,3 тис.гривень, так як цей платіж не має календарної прив’язки. Податок на доходи фізичних осіб у вигляді мінімального податкового зобов`язання, що підлягає сплаті фізичними особами надійшов у сумі 46,8 тис.гривень.

Перевиконано показник по сплаті на прибуток підприємств комунальної власності на 238,4 тис.гривень (отримано 452,4 тис.гривень). Основними платниками цього податку стали КП «Комбінат благоустрою» від якого отримано – 404,6 тис.гривень та КП «Водоканал» – 32,5тис.гривень.

Рентної плати за спеціальне використання лісових ресурсів отримано 2528,6 тис.гривень, із яких попередня сплата податку проведена по Філія «Лебединське Лісове Господарство» в сумі 465,8 тис. гривень та ДП «Лебединський Агролісгосп» – 21,2 тис. гривень.

Податку на майно надійшло за І квартал 9835,6тис. гривень, що на 3733,2 тис. гривень більше планового показника звітного періоду та на 2901,1 тис.гривень більше відповідного показника минулого року. Основні надходження отримано від плати за землю – 8448,2тис. гривень в тому числі за оренду з юридичних осіб – 6364,4тис.гривень, що перевищує плановий показник на 2024,4тис. гривень. Причиною перевиконання є проведення аукціонів на надання земельних ділянок в оренду та попередня оплата, яка станом на 01.03.2023 року становила 2,4 млн.гривень. За даними Державної податкової служби сума податкового боргу по платі за землю сягає 3,2 млн.гривень. Найбільшими боржниками є ПрАТ «Лебединський завод поршневих кілець » -281,9 тис.гривень, ВАТ «Лебединський хлібзавод» – 220,5 тис.гривень, ТОВ «Лебединський м’ясокомбінат» – 825,3тис.гривень, ТОВ «АХ» – 225,6тис.гривень, ТОВ «Зернова Сумщина» – 260,5тис.гривень. Перевиконання річного показника отримано по податку на нерухоме майно з фізичних осіб. За рахунок надання податкових зобов’язань за минулий рік по терміну плати в 2023 році додатково отримано – 167,1 тис.гривень.

За рахунок відновлення роботи платниками єдиного податку 3 групи додатково отримано до плану І кварталу 495,9 тис.гривень, та більше минулорічного показника на 3 306тис.гривень, так як у І півріччі 2023 року платники І та ІІ групи сплачували податок добровільно. Причому при аналізі сплати податку платниками І та ІІ груп було встановлено, що у багатьох платників сума сплати не відповідає розміру затвердженому рішенням сесії Лебединської міської ради від 23.06.2021 року № 333-МР «Про встановлення місцевих податків і зборів». Зважаючи на те, що адміністрування цього податку здійснюється Державною податковою службою, від імені виконавчого комітету Лебединської міської ради було направлено лист щодо проведення інвентаризації нарахованих сум єдиного податку по платникам.

Орендної плати за водні об’єкти надійшло в сумі 116,4 тис.гривень, при плані на рік – 34 тис.гривень. Сума перевиконання – 83,2 тис.гривень відбулася за рахунок помилкового зарахування податку на доходи фізичних осіб ТДВ «Племзавод Михайлівка»

Надходження податків і зборів по спеціальному фонду (без власних надходжень бюджетних установ отримані в сумі 7072,6тис.гривень, що на 5000,7 тис.гривень перевищує річний показник. Суму перевиконання отримали за рахунок дострокового викупу земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної та комунальної власності, передбачених пунктом 6-1 розділу X «Перехідні положення» Земельного кодексу України. Сума перевиконання становить 5,6 млн.гривень.

У зв’язку із відновленням роботи ТОВ «Компанія» ЕКО Енергія» показник І кварталу перевиконано по екологічному податку на 225,0 тис.гривень.

З метою наповнення доходної частини бюджету громади до платників, які мають бюджетну заборгованість, направлялися листи з повідомленнями про наявність боргу та необхідності проведення оплати. Було повідомлено 8 боржників за результатами яких погашено податковий борг в сумі 76,2тис.гривень.

Зважаючи на значну територію громади та розгалуженість мережі бюджетних установ, використання доступних фінансових ресурсів повинно проводитися якомога ефективніше та економніше, щоб належним чином забезпечувати суспільні потреби. Засадничим елементом забезпечення функціонування системи управління публічними коштами є механізм контролю за використанням публічних фінансів. Статтею 26 Бюджетного кодексу України передбачається, що розпорядники бюджетних коштів в особі їх керівників організовують внутрішній контроль і внутрішній аудит та забезпечують їх здійснення у своїх установах і на підприємствах, в установах та організаціях, що належать до сфери управління таких розпорядників бюджетних коштів. Внутрішнім контролем є комплекс заходів, що застосовуються керівником для забезпечення дотримання законності та ефективності використання бюджетних коштів, досягнення результатів відповідно до встановленої мети, завдань, планів і вимог щодо діяльності розпорядника бюджетних коштів і підприємств, установ та організацій, що належать до сфери його управління. Контроль за дотриманням бюджетного законодавства здійснюється на всіх стадіях бюджетного процесу, починаючи від складання бюджетного запиту і закінчуючи оцінкою ефективності.

Головними розпорядниками коштів бюджету Лебединської міської територіальної громади забезпечено складання та затвердження кошторисів на 2024 рік у розрізі кодів програмної класифікації, паспортів бюджетних програм на 2024 рік та складання звітів за 2023 рік. За підсумками оцінки результативності програм із 72 бюджетних програм, які діяли в 2023 році мають високу оцінку 49 програм, середню – 10 програм та низьку – 13 програм.

За І квартал 2024 року проведено використання коштів загального фонду в сумі 63 604,2 тис.гривень, що становить 17 відсотків від річного показника. На видатки, що відносяться до захищених, направлено 95,1 відсотка, що в сумі становить 60 468,7 тис.гривень.

Враховуючи те, що на території України запроваджено військовий стан, використання та фінансування проводиться з урахуванням Постанови КМУ від 09.06.2021 №590 «Про затвердження Порядку виконання повноважень Державною казначейською службою в особливому режимі в умовах воєнного стану» проводилися лише першочергові видатки такі, як оплата послуг з благоустрою території громади – 1606,5 тис.гривень та оплата послуг (крім комунальних) такі як послуги зв’язку, ремонт та заправка комп’ютерної техніки і т.п. на суму 388,4 тис.гривень. Станом на 01.04.2024 року кредиторської заборгованості, крім оплати праці із нарахуваннями в сумі 12 960,1 тис.гривень термін оплати якої 05.04.2024 року, не допущено.

Протягом І кварталу 2024 року перевірок сторонніми контролюючими організаціями головних розпорядників коштів не проводилося. Заходи впливу з причин бюджетного законодавства не застосовувалися.

Але у 2023 році було проведено Управлінням Північно – Східного офісу Держаудитслужби в Сумській області аудит виконання бюджетних програм Управлінням освіти, молоді та спорту виконавчого комітету Лебединської міської ради за період з 01.01.2020 по 31.05.2023 років. За результатами аудиту встановлено функціонування у закладах загальної середньої освіти понаднормативних класів, обрахованих виходячи з нормативу наповнюваності, передбаченої Формулою розподілу освітньої субвенції між місцевими бюджетами, утримання яких вимагає додаткових бюджетних асигнувань на виплату заробітної плати педагогічним працівникам. При нормативі наповнюваності 17 учнів у 8 закладах загальної середньої освіти кількість учнів менше розрахункової кількості. На утримання додаткових класів проведені неефективні витрати з оплати праці педагогічним працівникам у 2021 році 18011,0 тис.гривень або 16,8 відсотків від обсягу освітньої субвенції, в 2022 році – 22500 тис.гривень або 23,6 відсотка. У 2024 році незабезпеченість фондом оплати праці з нарахуваннями по заробітній платі педагогічного персоналу загальноосвітніх шкіл становить 8,7 млн.гривень, що дорівнює 0,9 місячних фондів оплати праці. У зв’язку з низьким відсотком завантаженості закладів загальної середньої освіти, порівняно з проектною потужністю, впливає на значні витрати у розрахунку на одного учня, що призвело до неефективних витрат на оплату праці працівників з низьким відсотком наповнюваності та утримання відповідних приміщень у 2021 році в сумі 17 461,1тис.гривень, в 2022 році 19134,5 тис.гривень. Непроведення належної оптимізації мережі навчальних закладів матиме наслідки з неефективного витрачання коштів в 2023 -2024 роках у сумі 18 628тис.гривень.

Поділитися