Як зберегти здоров’я дітей під час воєнного стану

Реформа загальної середньої освіти в Україні зумовила не лише перехід на новий зміст шкільних програм, але й поставила вимогу починати навчання з 6 років. Початок навчання у школі є потужним фактором стресу у житті дітей молодшого шкільного віку. На цьому етапі не тільки значно розширюється потік інформації, кардинально змінюється режим діяльності і відпочинку, але і відбувається значне обмеження рухової діяльності дітей. Крім того,  в закладах освіти  під час воєнного стану існують і певні вимушені недоліки щодо їх утримання, експлуатації та організації навчально – виховного процесу.

Ці чинники є потенційними для розвитку і прогресування захворювань опорно – рухового апарату дітей, органів зору, серцево – судинної системи, неврологічної патології та інших хвороб протягом подальшого періоду навчання. Крім того, нанівець зводиться ефективність профілактичних заходів, які пропонуються сучасною медициною.

За статистичними даними серед 6 -річних дітей функціонально не готові до навчання в школі майже половина дітей. Лише кожний 10-й випускник закінчує школу здоровим. Значна кількість учнів має низький  рівень здоров’я і недостатню фізичну підготовленість. Крім того, дефіцит рухової активності школярів складає від 60 до 75 % необхідного обсягу для підтримання достатньої фізичної кондиції, що призводить до  зниження розумової та фізичної працездатності.

Нині відбувається значне зростання хронічної патології вже у дошкільному та шкільному віці. Причиною тут є вимушені характерні умови навчально – виховних закладів в період воєнного стану, низький рівень культури здоров’я сім’ї і школи.

Сила впливу шкільних факторів ризику визначається тим, що вони діють  у період  інтенсивного росту,  розвитку і формування  усіх  систем  організму,     діють  комплесно  і  системно,    діють  тривалий  час  і   безперервно,  протягом  11 років.   Тому  навіть  у випадку   мінімального  впливу кожного  із  чинників  їх  сумарний   вплив   значимий.  Небезпечність  впливу   шкільних   факторів ризику    на здоров’я  дитини    проявляється не  відразу,  акумулюється   протягом  ряду  років.  Крім  того,  мікросимптоматика    порушень в стані  здоров’я  не  привертає  увагу  лікарів, вчителів  і   батьків   до  тих пір,   поки вони не  переходять у  виражену  патологію.   Згідно  нейрогенної  теорії  виникнення хвороб, тобто  теорії  виникнення  хвороб внаслідок  хронічного психоемоціонального  напруження,  певне  значення тут  мають  розумова  перевтома,  тривала  скрутна  життєва  ситуація,  хронічне  недосипання,  невміння  керувати  своїми  емоціями.  Велике  значення  мають  тут і спадковість,  і підступність хвороб, коли на початку розвитку хвороб  і  до ускладнень  клінічні  прояви  не  завжди   яскраві.   І батьки  і діти  не звертають  увагу  на  незначні зміни  у  самопочутті  дитини  і не підозрюють  про  небезпеку.    Хвороба  певний  час  жевріє  як «сплячий  вулкан» і  незабаром   вибухає   важкими   ускладненнями.   Дитина  може  стати  на  все  життя заручником  такої  хвороби.  Тому  ще раз   звертаю увагу,  що своєчасне звернення батьків і дітей  до  медичних  працівників,  своєчасно     розпочате  систематичне  лікування  дітей  є  важливим  методом  профілактики   небезпечних  ускладнень  під  час таких  хвороб.

 В  ххі сторіччі    в середовищі  дітей   все  більшого   поширення  набула   інтернет – залежність,  які  не випускають з  рук  смартфони,    їх  увагу  поглинули  соцмережі,   постійний   інформаційний  потік, що приводить до поведінкових,  а в окремих випадках, і психічних  розладів .  Психологи   рекомендують   обмежити   час  перебування дітей   за компютером  до 2-х  годин  у   будні   та  до 4-х  годин у  вихідні дні.

Щоб  зберегти   здоров’я  дітей   під час воєнного  стану,   необхідна  активна допомога   психологів і педагогів   навчально – виховних закладів, а також  авторитетна  і  сильна   підтримка  батьків,  які  допоможуть впоратися  з тривогою.

Дотримання   заходів  з  профілактики  сезонних   гострих респіраторних  вірусних інфекцій   – також  важливо   для  збереження  здоров’я дітей   в навчально – виховних  закладах   громади.

Лебединське  відділення  ДУ «Сумський ОЦКПХ МОЗ  України»  на початку січня 2024 р.направило  в Управління відділу  освіти, молоді і спорту  виконавчого комітету  Лебединської міської ради    зміни  до   Санітарних  регламентів     в  закладах   дошкільної  і  середньої   освіти    для  дотримання  їх    під час  воєнного  стану    з метою  збереження  здоров’я  дітей в  цей  складний період.  Звернуто  також  увагу на  обов ’язкове проходження  медичних оглядів  працівниками  навчально – виховних  закладів,  категорично  заборонено    перебувати на  робочих  місцях   та  в  дитячих колективах  з  симптомами  інфекційних   хвороб,  обов’язковим  є  і  організація    лабораторного  контролю   за  факторами   навколишнього  природнього  середовища, які  організовує  власник  цих   закладів  на  платній  основі.

Лікар  Лебединського  відділення  ДУ  «Сумський  ОЦКПХ  МОЗ» Василь  БРАГА.

Поділитися