Стан організації інклюзивного навчання у закладах освіти Лебединської міської територіальної громади

Саме цьому питанню було приділено увагу під час чергової апаратної наради під головуванням виконуючої обов’язки міського голови Світлани ГОРОШКО.

За детальною інформацією начальника управління освіти, молоді та спорту Тетяни ГРИМАЙЛО, на виконання Закону України «Про освіту», постанови Кабінету Міністрів України від 15 вересня 2021 року № 957 «Про затвердження Порядку організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти», листа Міністерства освіти і науки України від 31.08.2023 № 1/13094-23 «Про організацію освітнього процесу дітей з особливими освітніми потребами у 2023/2024 навчальному році» та з метою забезпечення права дітей з особливими освітніми потребами на освіту за місцем проживання, їх соціалізацію та інтеграцію в суспільство, забезпечення психолого-педагогічного супроводу у закладах освіти Лебединської міської територіальної громади відкрито 50 інклюзивних класів та 8 інклюзивних груп.

Інклюзивне навчання організовано у трьох закладах дошкільної освіти: «Калинка», «Ромашка» і «Чайка». ЗДО «Калинка» має 3 інклюзивні групи, де навчається 6 дітей, ЗДО «Ромашка» – 3 групи, де навчається 3 дітей і ЗДО «Чайка» – 2 групи для 5 дітей. Чотирнадцять дітей дошкільного віку мають різні категорії труднощів: 7 дітей з функціонально-мовленнєвими труднощами, 1 дитина з функціональними слуховими труднощами, 5 дітей з інтелектуальними труднощами, 1 дитина з соціо-адаптаційними/соціо-культурними труднощами. Забезпеченість інклюзивних груп асистентами вихователя становить 90 %. У зв’язку зі збільшенням кількості дітей з особливими освітніми потребами, дошкільний заклад «Чайка» відкрив у грудні 2023 року додаткову інклюзивну групу та потребує асистента-вихователя. Всі заклади дошкільної освіти з інклюзивним навчанням, 100 % забезпечені спеціалістами (по цивільно-правовій угоді), які надають корекційно-розвиткові послуги. Проте деякі діти нерегулярно відвідують корекційно-розвиткові заняття, що негативно впливає на рівень досягнення кінцевих цілей навчання, передбачених індивідуальною програмою розвитку.

У 15 закладах загальної середньої освіти навчається 83 дитини з особливими освітніми потребами. 74 дитини навчаються в 50 інклюзивних класах. Серед них 6 дітей з функціонально-мовленнєвими труднощами, 1 дитина з функціональними зоровими труднощами, 10 дітей з функціональними слуховими труднощами, 3 дітей з навчальними труднощами, 5 дітей з фізичними труднощами, 45 дітей з інтелектуальними труднощами, 4 дитини з соціо-адаптаційними/ соціо-культурними труднощами.

Інклюзивне навчання  організовано в:

Лебединському закладі загальної середньої освіти I-III ступенів №1 –

13 класів для 24 осіб,

Лебединському закладі загальної середньої освіти I-III ступенів  №3 –

3 класи для 4 осіб,

Лебединській гімназії з початковою школою №4 – 6 класів для 10 осіб,

Лебединському закладі загальної середньої освіти I-III ступенів №5 –

6 класів для 9  осіб,

Лебединському закладі загальної середньої освіти I-III ступенів №6 –

1 клас для 2  осіб,

Будильському закладі загальної середньої освіти I-III ступенів –

4 класи для 6  осіб,

Василівському закладі загальної середньої освіти  I-III ступенів  –

1 клас для 1 особи,

Ворожбянському закладі загальної середньої освіти I-III ступенів  –

4 класи для 5 осіб,

Гринцівському закладі загальної середньої освіти I-III ступенів –

3 класи для 4 осіб,

Маловисторопському закладі загальної середньої освіти  I-III ступенів  –

1 клас для 1 особи,

Межиріцькому закладі загальної середньої освіти  I-III ступенів  –

3 класи для 3 осіб,

Михайлівському закладі загальної середньої освіти I-III ступенів –

1 клас для 1 особи,

Московськобобрицькому закладі загальної середньої освіти I-III ступенів  –

1 клас для 1 особи,

Пристайлівському закладі загальної середньої освіти I-III ступенів  –

2 класи для 2 осіб,

Штепівській гімназії з дошкільним відділенням та початковою школою –

1 клас для 1 особи.

Індивідуальна форма навчання (педагогічний патронаж) організована для 9 осіб із 5 закладів загальної середньої освіти Лебединської міської територіальної громади Сумської області: 2 осіб з Лебединського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів № 1,  2 осіб з  Лебединського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів № 3, 1 особи з  Лебединського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів № 5, 3 осіб з Будильського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів, 1 особи з Ворожбянського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів. Даній категорії дітей надаються психолого-педагогічні та  корекційно-розвиткові послуги фахівцями інклюзивно-ресурсного центру в межах своїх повноважень.

Четверо дітей потребують асистента дитини за висновком про комплексну оцінку.

Організацію інклюзивного навчання учнів забезпечують 50 асистентів вчителів, 7 асистентів вихователів  забезпечують особистісно орієнтоване спрямування освітнього процесу в закладах дошкільної освіти.

Розвиток закладів освіти, з урахуванням поетапного створення інклюзивного освітнього середовища, представлений у стратегіях розвитку закладів, зокрема в місії, візії та цілях.

Освітній процес у класах/групах з інклюзивним навчанням здійснюється відповідно до робочого навчального плану закладу освіти, складеного на основі типових освітніх програм, проте орієнтуючись на кожну окрему дитину. Завдяки врахуванню освітніх потреб дитини, адаптації та/або модифікації навчальних програм закладу, формуванню у разі потреби індивідуального навчального плану, вдається досягти максимальної реалізації потенціалу дитини та забезпечити прогрес її розвитку.  

Для кожної дитини з особливими освітніми потребами, що навчається у закладі освіти, створені та працюють команди психолого-педагогічного супроводу. Команда психолого-педагогічного супроводу є важливою частиною якісного інклюзивного навчання у школі, адже саме вона розробляє індивідуальну програму розвитку дитини, створює умови для інтеграції дітей з особливими освітніми потребами в освітнє середовище закладу.

Особливістю освітнього процесу дітей з особливими освітніми потребами є його корекційна спрямованість. Учням відповідно до рівня підтримки та індивідуальної програми розвитку надаються психолого-педагогічні та корекційно-розвиткові послуги (допомога) у вигляді занять, які проводяться в індивідуальній чи груповій формі.

Фахівці, які надають дані послуги, асистенти вчителів, вихователів, педагоги, які працюють з дітьми з ООП, мають відповідну освіту, постійно вдосконалюють свій професійний рівень для забезпечення якісного інклюзивного навчання: проходять навчання, досліджують інформаційні ресурси, беруть участь у професійних спільнотах, організовують обмін досвідом, впроваджують передові практики. Для надання методичної та інформаційно-просвітницької допомоги педагогам закладів освіти фахівці інклюзивно-ресурсного центру проводять зустрічі, консультації, семінари. Керівники закладів освіти дбають про професійне зростання педагогів. В 2023 році троє педагогів (ЗЗСО №6, Гринцівський ЗЗСО та ЗДО «Калинка») вступили до вищих навчальних закладів для здобуття додаткової спеціальної освіти. Два педагоги з дефектологічною освітою прийшли працювати в інклюзивні класи (ЗЗСО №1 та гімназія №4), один фахівець з освітою реабілітолога – в ЗДО «Калинка».

Згідно з частиною четвертою статті 79 Закону України «Про освіту», пунктом 22 Порядку організації інклюзивного навчання у закладах загальної середньої освіти, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 15 вересня 2021 року № 957, передбачено, що заклади освіти організовують інклюзивне навчання учнів за рахунок коштів державного та місцевих бюджетів, інших джерел, не заборонених законодавством. З огляду на зазначене, через нестачу коштів субвенції з державного бюджету інклюзивне навчання  фінансується за рахунок коштів місцевого бюджету для унеможливлення порушення права дітей з особливими освітніми потребами на освіту.

Для організації інклюзивного навчання дітей з особливими освітніми потребами у закладах освіти створені умови для забезпечення безперешкодного доступу до будівель та приміщень закладу дітей з ООП, забезпечено необхідними навчально-методичними і наочно-дидактичними посібниками та індивідуальними технічними засобами навчання, облаштовано кабінетами для логопедичних занять, психологічного розвантаження, ресурсними кімнатами, медіатеками. У 2023-2024 навчальному році   у 3 закладах загальної середньої освіти вперше організовано інклюзивне навчання для осіб з особливими освітніми потребами, а саме в Лебединському закладі загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №6, Московськобобрицькому закладі загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів, Штепівській гімназії з дошкільним відділенням та початковою школою. Ці заклади освіти потребують першочергової підтримки у облаштуванні ресурсних кімнат, медіатек, забезпеченні доступності приміщень для учнів з ООП, забезпеченні універсального дизайну закладів освіти або їх розумного пристосування, що враховує індивідуальні потреби та можливості таких учнів, у забезпеченні необхідними допоміжними засобами для навчання, що дають змогу опанувати освітню програму дітям з особливими освітніми потребами.  

Для дітей з порушеннями інтелектуального розвитку надважливим є здобуття під час навчання компетентностей, які допоможуть їм реалізувати себе у майбутньому житті та професійній діяльності. В цьому навчальному році  діти з порушеннями інтелектуального розвитку після здобуття базової середньої освіти  продовжують навчання у Лебединському ВПУ лісового господарства за професією «Будівельник»  з метою отримання професії, що відповідає їх можливостям, та подальшого працевлаштування і самореалізації. Керівники закладів освіти проявляють активну позицію щодо впровадження інклюзії та налагодили співпрацю із засновником закладу, органом управління освітою, інклюзивно-ресурсним центром, закладами дошкільної освіти в межах території обслуговування школи,  медичним закладом; здійснюють координацію роботи заступників, педагогічної ради, залучають органи учнівського та батьківського самоврядування, піклувальної ради.

Поділитися