Зміни до Бюджетного кодексу України, запропоновані Законпроектом 6062

15 вересня 2021 року до Верховної Ради поданий законопроєкт, який дозволяє Міністерству фінансів і місцевим державним адміністраціям зупиняти виконання бюджетів територіальних громад, а також ліквідує бюджети розвитку. Відповідні норми містяться в законопроєкті № 6062 (зміни до Бюджетного кодексу).

Фахівці Асоціації міст України проаналізували зміни до Бюджетного кодексу та наголошують що законопроєкт 6062 несе низку суперечливих норм, які в разі їх реалізації негативно вплинуть на спроможність всіх без виключення територіальних громад України.

Зокрема, законопроект № 6062 передбачає наступне.

Ліквідація бюджету розвитку (наскрізні зміни до Кодексу)

Бюджет розвитку – це складова спеціального фонду місцевого бюджету. Органи місцевого самоврядування (ОМС) з бюджету розвитку здійснюють видатки на соціально-економічний розвиток, виконання інвестиційних програм, будівництво, капітальний ремонт та реконструкцію об’єктів соціально-культурної сфери та житлово-комунального господарства тощо.

Наслідки змін: ліквідація бюджету розвитку – це:

  1. позбавлення ОМС окремих доходів (плати за розміщення тимчасово вільних коштів);
  2. скорочення капітальних видатків місцевих бюджетів;
  3. загрози додаткового навантаження на ОМС в частині фінансування делегованих повноважень(зокрема, у сфері освіти, охорони здоров’я та соціального захисту);
  4. позбавлення права ОМС на обслуговування коштів місцевих бюджетів в банках;
  5. встановлення нерівних умов для учасників бюджетного процесу в частині фінансової автономії.

Вилучення у місцевих бюджетів на користь держбюджету залишків освітньої субвенції (зміни до статті 103-2)

Залишки освітньої субвенції є мотивацією до оптимізації мережі закладів освіти. За рахунок економії бюджетних коштів внаслідок проведення оптимізації ОМС спрямовують залишки освітньої субвенції на реконструкцію закладів загальної середньої освіти, покращення матеріально-технічного оснащення класів (облаштування класів фізики, хімії; STEM обладнання), закупівлю шкільних автобусів, заходи протипожежної безпеки та ін.

Наслідки змін: вилучення залишків освітньої субвенції – це:

  1. скасування дієвого фінансового інструменту з оптимізації мережі закладів освіти;
  2. позбавлення зекономленого ОМС фінансового ресурсу;
  3. крок до формування неефективної мережі закладів освіти.

Надання Мінфіну та місцевим держадміністраціям права ініціювати зупинку рішення про місцевий бюджет до закінчення судового розгляду справи (зміни до ст.122)

Такі зміни – пряме втручання держави у самостійність місцевого самоврядування (порушення ст.142, 145 Конституції України, ст.4, 61 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», ст.7, 71 БКУ).

Наслідки змін: надання Мінфіну та місцевим держадміністраціям права ініціювати зупинку рішення про місцевий бюджет призведе до:

  1. зупинки рішення про місцевий бюджет з незалежних від ОМС причин;
  2. блокування роботи виконавчих органів місцевої ради;
  3. неможливості жителями громад отримати гарантовані державою послуги.

Загрози погашення середньострокових позик за рахунок коштів місцевих бюджетів (зміни до п.21 Прикінцевих та перехідні положень)

Законопроект передбачає надати повноваження Кабміну визначати порядок погашення середньострокових позик органами місцевого самоврядування. Заборгованість місцевих бюджетів в обсязі 9 млрд гривень за середньостроковими позиками склалася у 2009–2014 роках і виникла через неправильне планування державними органами видатків з делегованих повноважень. ОМС були змушені для виправлення прорахунків Мінфіну запозичувати кошти для забезпечення бюджетної сфери (освіти, охорони здоров’я, соціального захисту тощо).

Наслідки змін: погашення середньострокових позик за рахунок коштів місцевих бюджетів– це:

  1. втрата місцевими бюджетами 9 млрд гривень;
  2. погіршення фінансової основи ОМС та розбалансування місцевих бюджетів.

Зарахування до держбюджету доходів від викупу земельних ділянок комунальної власності(зміни до Прикінцевих та перехідні положень)

Законопроєкт №6062 пропонує 70% надходжень від викупу чи оренди земельних ділянок комунальної власності зараховувати до держбюджету.

Наслідки змін: втрата місцевими бюджетами більшої частини доходів від викупу чи оренди земельних ділянок комунальної власності їх нинішніми орендарями.

Поділитися