Вже півроку в нашому місті діє комунальна установа “Інклюзивно-ресурсний центр” Лебединської міської ради. Створювався центр з метою забезпечення права дітей з особливими освітніми потребами віком від 2 до 18 років на здобуття загальної середньої освіти шляхом проведення комплексної психолого-педагогічної оцінки розвитку дитини, надання психолого-педагогічних, корекційно-розвиткових послуг та забезпечення їх системою кваліфікованого супроводу. Послуги такого центру є абсолютно безкоштовними.
Колектив центру складається із 8 досвідчених, кваліфікованих працівників, який очолює віддана своїй справі — директор Олена Літковець. Вчителі з турботою, теплотою та любов’ю займаються з дітьми, індивідуальний підхід знаходять до кожного. На даний час в центрі обслуговується 45 дітей з Лебедина та району. Займаються вони у звичайних класах і додатково відвідують заняття в інклюзивному центрі, де із ними працюють за сучасними методиками й індивідуальними програмами. Для ефективного навчання і виховання в центрі створені сучасні, комфортні кімнати. Основна – ресурсна. Вона поділена на три зони – навчальну, ігрову і соціально-побутову. Тут проходять корекційно-розвиткові заняття. Вони допомагають виправити вади мислення і мовлення. З дітьми працюють практичний психолог, вчитель-логопед, вчитель-дифектолог, вчитель-реабілітолог.
Для занять створене максимально сприятливе середовище для розвитку дитини та її потенціалу. Тут є всі необхідні дидактичні матеріали, розвиваючі ігри і комп’ютерна техніка. Крім розвиваючих, дітям проводять заняття для соціалізації. Для цього у кімнаті облаштована справжня кухня. Тут є усі необхідні столові прибори, посуд. Надалі плануються придбати інші необхідні побутові речі — праска, холодильних, піч.
– Діти можуть застосувати ті навички, які у них уже є, а також навчатися новому, – пояснює директор Олена Василівна . – Коли ми вчимо дітей сервірувати стіл, відбувається не лише процес соціалізації, а й розвиток логіки – тобто на скількох персон ми сьогодні накриваємо, чи всім вистачає приборів, що потрібно прибрати, а що потрібно поставити. Деякі діти не знають, що таке мікрохвильова піч. Тут вони мають змогу навчитися нею користуватися. Ми допомагаємо дітям з особливими потребами бути соціально-адаптованими.
За півроку роботи центру – результатами таких занять задоволені діти, і їхні батьки. Постійно надається консультація батькам, позитивна мотивація щодо занять з дітьми вдома. За статистикою, наголошують педагоги, після кількох років навчання за інклюзивною програмою діти повністю переходять до звичайних класів і цілком готові до дорослого життя.
Одним із показників зрілості і вихованості суспільства є уважність до людей з особливими потребами, і в першу чергу – до дітей. Адже здоров’я дитини — це її щастя, добробут сім’ї, родини. В Лебедині ми бачимо гарний приклад того, як має розвиватися інклюзивна освіта. За рік-два навчання в інклюзивно-ресурсному центрі діти адаптуються до суспільства і вже не відчуватимуть себе обмеженими у певних напрямках діяльності. Тому, якщо така підтримка з боку держави продовжуватиметься і надалі, наше суспільство стане здоровішим і фізично, і морально.
Олена Василівна Літковець – директор
Микола Іванович Дубницький – логопед (кабінет логопеда)
Людмила Василівна Дубницька – вчитель-дифектолог (кабінет дифектолога)
Крестіна Сергіївна Ешонкулова – практичний психолог (ресурсна кімната)
Людмила Юріївна Лойченко – практичний психолог (кімната практичного психолога)
Ганна Вікторівна Камчатна – вчитель-реабілітолог
Надія Григорівна Гурлай – вчитель-логопед
Лариса Миколаївна Кіріченко – олігофренопедагог