Загоскін Іліодор Іліодорович (1851-1919)
Розмір: 58 х 44 см
Картон, олія
В колекції: з 1938 року
Про життя цього талановитого художника по цей день відомо вкрай мало. Достовірно відомо лиш те, що народився Іліодор Загоскін в Костромі, в 1874 році закінчив Петербурзьке будівельне училище (нині Санкт-Петербурзький державний архітектурно-будівельний університет), де отримав спеціальність цивільного інженера. Працював в Петербурзі та Костромі. У 1890 – 1893 рр. був міським архітектором в Харкові, після чого виконував проекти по приватних замовленнях у конторі свого брата – Сергія Загоскіна.
Поряд з архітектурною діяльністю Іліодор Загоскін був захоплений художньою творчістю, а особливо – живописом. Спочатку він малював для себе, не маючи при цьому мистецької освіти. Проте, він навчався старанно і наполегливо, і зусилля його не пропали даром. Вже з 1890-х років його картини почали потрапляти на великий огляд у виставкових проектах харківських художників, де твори Загоскіна завжди вирізнялися барвистою палітрою та колоритом. Багато своїх робіт художник присвятив Харкову, який став для нього новою Батьківщиною.
Проте популярний у дореволюційному Харкові, пізніше художник був надовго забутий. У ХХ столітті його ім’я практично не згадується. Лише в 1927 році, в каталозі Першої Всеукраїнської виставки художників Червоної України, є згадка про Іліодора Загоскіна з Харкова та 4 виставлених його картини.
З Харкова родом й інша його робота – «Іспанки», що нині зберігається в Лебединському художньому музеї. Картина, справжній сплав трьох видів мистецтва: музики, танцю і живопису.
Загоскін часто писав артистичний світ, зображуючи на своїх картинах співаків опери, акторів театру і танцівниць. «Театральна» тема дозволяла художнику поєднувати вишукані лінії з ефектами штучного освітлення. Саме в таких полотнах, як «Іспанки», простежується подвійна аналітична робота художника – руйнування ілюзії реального світу і її нове відтворення на полотні.
Чотири танцівниці на картині утворюють єдине ціле, своєю пластикою передаючи ідею гармонійного і злагодженого руху. Зображено тут момент танцю чи репетиції, швидше за все глядач не буде вдаватися в подробиці, тому що його зачаровує дивовижна гармонія почуттів, рухів, емоцій … Яскраві фарби, особливий динамізм, пластика жіночого тіла – роботи цього художника не сплутаєш з іншими.
Вбрання танцівниць дуже красиві, вишукані і яскраві. Таке враження, що вони затьмарили собою всю картину. Навіть колір їх шкіри трохи зливається з сукнями. Але від цього картина ніяк не втрачає свою яскравість, контрастність і контурність. Це, наче, стоп-кадр з життя танцівниць.
Врівноважує внутрішню систему образів п’ята героїня картини – літня жінка, що схилила голову в правій частині картині та затемнений фон. Цей контраст молодості і старості світла і напівтемряви привносить в картину нотки драматизму, що характерні театральному життю.
«Іспанки», як і раніше, захоплюють своєю живою атмосферою і неймовірною правдивістю форм, що, безумовно, заслуга такого талановитого майстра, як Іліодор Загоскін. Ближче познайомитися з єдиною його роботою в Лебедині, а також іншими картинами початку ХХ століття можна в Лебединському міському художньому музеї ім. Б.К. Руднєва. Музей знаходиться за адресою: м. Лебедин, пл. Волі, 17, тел. 2-18-81. Сайт музею – http://artmuseum.lebedyn.org/
Художній музей