Єдиний інформаційний день: Перспективи розвитку освітньої галузі Сумщини на 2015-2016 навчальні роки

Інформація про стан розвитку освітньої галузі Сумщини

Департаментом освіти і науки Сумської обласної державної адміністрації не лише вжито заходів щодо збереження основних показників розвитку освіти, а й забезпечено послідовне вдосконалення її пріоритетних напрямків, позитивну динаміку в кожній ланці: від дошкільної до вищої.

Дошкільна освіта

В області налічується 528 дошкільних навчальних закладів різних типів і форм власності (з них 256 навчально-виховних комплексів, 272 дошкільних навчальних закладів), у яких виховується 37,8 тис. дітей віком 1-6 років. Показник охоплення дітей дошкільною освітою порівняно з 2013-2014 навчальним роком зріс на 1,3%  та становить 79% (в Україні – 62%).

Цьому сприяло відкриття з 01.09.2014 дитячого садка на 50 місць в м. Конотоп, створення додаткових груп у дошкільних навчальних закладах міст Ромни, Суми, Конотоп, Конотопському, Сумському, Ямпільскому районах на 125 місць.

Тривають ремонтні роботи з реконструкції та відновлення діяльності колишніх дитячих садків у місті Суми (планується, що 01 вересня 2015 року буде відкрито ДНЗ № 20 «Яблунька» на 80 місць), м.Ромни (ДНЗ № 9 «Фіалка» на 35 місць). Відбувається капітальний ремонт приміщень Славгородського ДНЗ «Ромашка» Краснопільського району, де виховуються 32 дитини та Конотопського ДНЗ № 13 «Веселка» – 283 дитини.

Загальна середня освіта

У зв’язку з проведенням територіальної реформи та формуванням економічно-спроможних громад, важливим питанням сьогодення є оптимізація мережі закладів освіти області.

Так, упродовж 2014 року проведено роботу з оптимізації мережі загальноосвітніх навчальних закладів. Станом на 01.09.2014 припинено діяльність чотирьох шкіл (по одній у Путивльському та Краснопільському районах, дві – у Кролевецькому). Загалом в області функціонує 540 загальноосвітніх навчальних закладів, загальну середню освіту здобуває 93 179 учнів (у минулому році  – 92,3 тис. учнів у 544 загальноосвітніх навчальних закладах; закриті у 2014 році Глибнянська загальноосвітня школа І ступеня Краснопільської районної ради, Майорівська загальноосвітня школа І ступеня Кролевецької районної ради, Лапшинська загальноосвітня школа І ступеня Кролевецької районної ради, Манухівський навчально-виховний комплекс: загальноосвітня школа І-ІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад Путивльської районної ради).

Передбачається закрити 13 загальноосвітніх навчальних закладів у Буринському (1), Глухівському (1), Охтирському (2), Путивльському (6), Шосткинському (1) районах, містах Ромни (1), Охтирка (1). За прогнозними даними це дасть змогу зекономити 2 149,6 тис. гривень.

Планується реорганізувати 22 загальноосвітні навчальні заклади в Глухівському (1), Краснопільському (3), Охтирському (2), Путивльському (2), Лебединському (6), Тростянецькому (2), Сумському (2), Шосткинському (1), Липоводолинському (2), Кролевецькому (1) районах, що дозволить зекономити 2 066,6 тис. гривень.

Найбільша кількість малокомплектних шкіл сільської місцевості – у Ямпільському (100%), Середино-Будському (100%), Білопільському (95,5%), Путивльському (94,7%), Липоводолинському (94,1%), Кролевецькому (90%), Великописарівському (84,6%) районах.

У зв’язку із цим занепокоєння викликає середня наповнюваність класів та вартість утримання одного умовного учня на рік, яка в деяких школах перевищує середні нормативні показники  по області (10 042,1 гривні у    2015 році) у 2-3 рази.

Показник охоплення учнів повною загальною середньою освітою є стабільним та становить 99,99% (2013-2014 рік – 99,98%). Не охоплено навчанням 14 учнів (0,01%) Липоводолинського (1 учень), Шосткинського (2 учні), Ямпільського   (1 учень) районів та міст Суми (4 учні), Охтирка  (4 учні), Ромни (2 учні).

У навчальних закладах області протягом року навчалося 1825 осіб (діти, учні та студенти), які прибули з АР Крим (39 осіб) та переселені із Донецької та Луганської областей (1 786 осіб).

Охоплено організованим підвезенням до місць навчання та у зворотному напрямку 6,8 тис. учнів сільських шкіл, які проживають за межею пішохідної доступності, що становить 99,5%. Не  охоплено організованим підвезенням: 33 учні у Великописарівському районі (29 учнів с.Лугівка до Великописарівської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів (відстань 5,5 км),  причина – шкільний автобус залучено для потреб АТО; 4 учні з с.Лукашівка до Олександрівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів  – відсутній шкільний автобус, відстань 7 км); 2 учні в  Сумському районі з с.Зелений Гай до Пушкарівського навчально-виховного комплексу: загальноосвітня школа І-ІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад (відстань 3,2 км). Причина – відсутність транспортного сполучення між селами Зелений Гай та Пушкарівка.

За кошти місцевих бюджетів придбано 2 шкільні автобуси: по одному – у м. Глухів (на 26 місць, 343,6 тис. гривень) та Сумському районі (25 місць, 480 тис. гривень).

Низькими залишаються показники підвезення учнів сільських загальноосвітніх навчальних закладів шкільними автобусами в Сумському (46,5%), Охтирському (75%) районах, а тому потребують подальшого вирішення. Загальна потреба в шкільних автобусах для забезпечення стовідсоткового підвезення учнів сільської місцевості, які мешкають на відстані більш ніж 3 км, становить 48 автобусів.

В області забезпечується впровадження інформаційно-комунікаційних технологій в освітній процес, окреслено перспективи та шляхи розвитку інноваційного освітнього простору.

У загальноосвітніх навчальних закладах кількість учнів на 1 комп’ютер в середньому становить 8 осіб (2014 рік – 9 осіб).

У школах налічується майже 9 тис. персональних комп’ютерів. Із  них безпосередньо в навчально-виховному процесі використовується більше 7 тис. комп’ютерів, не експлуатуються до 1,6 тис. застарілих  комп’ютерів. У 2014-2015 роках за кошти місцевих бюджетів та залучені кошти придбано 324  персональні комп’ютери та ноутбуки. При цьому потреба становить понад 2,7 тис.  комп’ютерів та 245 навчальних комп’ютерних комплексів.

Доступ до мережі Інтернет мають 511 загальноосвітніх навчальних закладів (94,6% від потреби) (508 – у 2014 році, 93,4%).

До інформаційної мережі Інтернет не підключено 29 загальноосвітніх навчальних закладів. З них: 23 – через відсутність технічних можливостей у Білопільському (2), Глухівському (2), Краснопільському (1), Кролевецькому (6), Роменському (3), Сердино-Будському (5), Шосткинському (3), Ямпільському (1) районах; 5 – через відсутність комп’ютерних класів у малокомплектних навчально-виховних комплексах Охтирського району (Ясенівський, Михайленківський, Сосонський, Староіванівський, Новопостроєнський); 1 – через відсутність у Бобинському навчально-виховному комплексі: загальноосвітня школа І-ступеня – дошкільний навчальний заклад Путивльської районної ради відсутність учнів у шкільному відділенні.

Удосконалено роботу з талановитою обдарованою молоддю. Якість виступів учнів у ІV Всеукраїнському етапі предметних олімпіад є високою. Із 77 учасників, 37 переможців (48%). Найкращих результатів досягли учні Олександрівської гімназії – 7 призових місць, Сумської спеціалізованої школи № 7 – 4 призових місця. Учениця Олександрівської гімназії Євдокимова Олександра увійшла до складу Всеукраїнської команди для участі в Міжнародній олімпіаді з географії, яка, за попередніми даними, має відбутися у Бразилії восени 2015 року.

Результати праці учнів високо поціновано: 12 учнів загальноосвітніх навчальних закладів отримують стипендію Президента України, 45 – стипендію голови Сумської обласної державної адміністрації.

За підготовку учнів-переможців олімпіад, конкурсів встановлено надбавку до посадового окладу в розмірі від 5 до 50%. 461 педагогічному працівнику (до 01.09.2015).

У поточному навчальному році Сумщина на належному рівні приймала учасників Всеукраїнських турнірів (02-06.04.2015 – юних журналістів, загалом 11 команд;  28.10 – 01.11.2014 – юних економістів, 17 команд). За підсумками виступів перемогу здобули 3 сумські команди (Сумська спеціалізована школа  І-ІІІ ступенів №10, Олександрівська гімназія  та Сумська спеціалізована школа   І-ІІІ ступенів № 7) у турнірі з економіки та 3 команди (Сумська гімназія № 1, Сумська спеціалізована школа І-ІІІ ступенів № 10, збірна команда м.Конотоп)  – у турнірі юних журналістів.

Узгоджено сьогодні питання з Міністерством освіти і науки України щодо проведення у  жовтні 2015 року Всеукраїнського турніру  юних фізиків.

В області на належному рівні проведено зовнішнє незалежне оцінювання з української мови і літератури, за результатами якого 6 випускників отримали 200 балів, у тому числі 5 осіб (2 учениці Роменської загальноосвітньої школи  № 7, 1 – Сумської загальноосвітньої школи № 4, 1 – Сумської спеціалізованої школи № 7 та 1 – Конотопської гімназії) за базовим рівнем складності, 1 (випускник Шосткинської гімназії) – поглиблений рівень. Ще 51 випускник склав ЗНО з математики на 200 балів. Для порівняння у 2014 році лише 2 учні отримали 200 балів з математики та  2 учні – з української мови і літератури.

До того ж показник випускників, які не подолали пороговий рівень (не склали ЗНО) з української мови є одним із кращих в Україні та складає 6%. У цілому, відповідно до регіональних показників про учасників зовнішнього незалежного оцінювання, які отримали 200 балів, Сумська область входить до десятки кращих, зокрема: загальна кількість осіб з результатом 200 балів становить 63 особи, а місце у всеукраїнському рейтингу – 8.

Із загальної кількості випускників у 2014-2015 навчальному році закінчили школу 383 учні:  із золотою медаллю – 247 учнів (342 – у                         2013-2014 навчальному році), із срібною – 136 (2013-2014 навчальний рік рік – 90). Станом на 15.05.2015 претендентами на  нагородження було 394 учні: на золоту медаль – 260, срібну – 134.

Улітку 2015 року функціонувало 660 освітянських закладів оздоровлення та відпочинку (оздоровчих таборів – 9, таборів відпочинку – 651), що на 57 одиниць менше порівняно з минулим роком. Не виконано планові показники щодо організації роботи таборів з денним перебуванням у Середино-Будському (20 таборів), Роменському (1 табір) районах, містах Шостка (5 таборів), Ромни (1 табір).

Оздоровчо-відпочинковими послугами заплановано охопити 41 051 дитину, що становить 44,4% від загальної кількості школярів віком від 7 до 17 років проти 48,5% у минулому році. Станом на 10.08.2015 буде охоплено оздоровленням 37 381 дитину (40,5%). Особливістю оздоровчої кампанії цього року було функціонування на базі загальноосвітніх навчальних закладів 22 мовних таборів, у яких відпочинком охоплено 1 321 дитину. До роботи в цих таборах було залучено 4 волонтери, 21 студента факультетів іноземних мов вищих навчальних закладів, 99 вчителів іноземної мови шкіл.

Найкращі показники охоплення дітей оздоровчо-відпочинковими послугами мають Кролевецький (63%), Охтирський (69%), Буринський, Краснопільський райони, м. Лебедин (по 59%). Найгірший показник – у Середино-Будському районі (19%).

Позашкільна освіта

Позашкільний освітньо-виховний простір області представлений сьогодні 48 навчальними закладами, у гуртках і творчих об’єднаннях яких навчається понад 56 тисяч дітей та учнівської молоді.  Ці заклади здійснюють навчально-виховну, організаційно-масову роботу з дітьми та учнівською молоддю за різними напрямами позашкільної освіти, зокрема, національно-патріотичним, що визначений як у державі, так і в області пріоритетним. Така робота будується в контексті реалізації завдань регіональних і місцевих освітніх проектів «Рідна Сумщина», «Перемога 2015: від «Я» до «Ми», «Стежками слобожанського краю», «Кролевецька козацька сотня», «У традиції – краса тисячоліть».

Понад 8 тисяч юних краєзнавців у складі 360 учнівських пошукових загонів працювали за темою «Герої сучасності – серед нас»: і збирали матеріали про земляків – героїв, учасників АТО – військовослужбовців, волонтерів. Нині триває робота над створенням однойменної електронної Книги пам’яті.

У 2014-2015 навчальному році в наукових секціях, гуртках навчалося 3 653 учні, з яких 1 320 – слухачі Сумського територіального відділення МАН України, 1 423 – члени наукових товариств учнів, які навчалися в  29 наукових товариствах області, 910 – слухачі міських малих академій наук.

Підсумком навчання слухачів у Сумському територіальному відділенні Малої академії наук України є участь у ІІ та ІІІ етапах Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів МАН. Так, у 2013 – 2014 навчальному році з 333 юних науковців ІІ (обласного) етапу конкурсу – 168 слухачів стали переможцями та призерами конкурсу. Роботи 50 учнів було направлено для участі у ІІІ етапі Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів МАН, з них вибороли перемогу 50%.

У 2014-2015 навчальному році 325 юних науковців представили результати своїх досліджень на ІІ етапі конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт. Стали переможцями та призерами конкурсу 170 слухачів. Роботи 48 учнів було направлено для участі у ІІІ етапі Всеукраїнського конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт учнів-членів МАН (44% – переможці та призери конкурсу).

Разом з тим, на розвиток позашкільної освіти негативно впливає відсутність необхідного технічного обладнання, туристського спорядження, сценічного одягу, звукопідсилюючої апаратури, транспортних засобів для роботи з дітьми за технологіями пересувного позашкільного навчального закладу.

Соціальний захист

В області функціонують 17 шкіл-інтернатів та 2 дитячі будинки системи загальної середньої освіти (із них 18 обласного підпорядкування).

В інтернатних закладах виховується 2 298 дітей, у тому числі 164 дитини-сироти та дитини, позбавленої батьківського піклування, 892 дитини з вадами психофізичного розвитку (з них 248 дітей з інвалідністю), 1 112 дітей соціально незахищених категорій.

Забезпечується пріоритетність улаштування дітей-сиріт і дітей, позбавлених батьківського піклування, у сім’ї громадян. За останні 4 роки  влаштовано 58 дітей-сиріт з інтернатних закладів  у сім’ї. На жаль, упродовж лише 2014-2015 навчального року  кількість дітей з особливими освітніми потребами збільшилась на 3 120 осіб.

Професійно-технічна освіта

В області освітню діяльність з підготовки кваліфікованих робітників здійснюють 33 заклади професійно-технічної освіти різних типів, із них: 6 центрів професійно-технічної освіти, 11 вищих професійних училищ, 9 професійних ліцеїв, 2 професійно-технічні училища, 1 училище соціальної реабілітації, 3 навчальні центри при установах виконання покарань, а також 1 заклад у структурі ВНЗ.

Державне замовлення до професійно-технічних навчальних закладів області формується за 15 напрямками економічної діяльності та                                       168 професіями. У 2014 році державне замовлення виконано на 89%, що на 0,4% більше, ніж попереднього року (4 189) та становить 4 400 учнів.

Розроблено державні стандарти з  10 професій: «Муляр», «Кравець», «Агент з організації туризму», «Манікюрник», «Бджоляр», «Електромонтер з ремонту та обслуговування електроустаткування», «Тракторист-машиніст сільськогосподарського виробництва», «Лаборант хіміко-бактеріологічного аналізу», «Офіціант», «Секретар керівника (організації, підприємства, установи)».

Досягнення профтехосвіти Сумщини гідно представлено на міжнародних виставках, організованих Міністерством освіти і науки України, Національною академією педагогічних наук України.

У жовтні 2014 року в Палаці дітей та юнацтва м.Київ відбувся Шостий Міжнародний форум-презентація  «Інноватика в сучасній освіті». Інноваційні досягнення в освітній галузі представили 16 професійно-технічних навчальних закладів області та Навчально-методичний центр  професійно-технічної освіти. Переможцям вручено почесні нагороди та дипломи лауреатів конкурсу І ступеня: у номінації «Інноваційні технології компетентнісного становлення майбутнього робітника» переможцями визнано Сумський центр професійно-технічної освіти та Путивльський професійний ліцей; у номінації «Комплексна система військово-патріотичного виховання дітей, учнівської та студентської молоді» – Сумський центр професійно-технічної освіти з дизайну та сфери послуг»; у номінації «Педагогічна майстерність як інноваційна технологія підвищення якості освіти» – Шосткинський центр професійно-технічної освіти.

За результатами  Шостої міжнародної виставки «Сучасні заклади освіти – 2015», із 16 професійно-технічних навчальних закладів області, у номінації «Діяльність професійно-технічного навчального закладу з підвищення якості підготовки кваліфікованих робітників» Білопільське вище професійне училище, Сумський хіміко-технологічний центр ПТО  отримали золоту медаль, Охтирський центр ПТО, Шосткинський центр ПТО  –  срібну, у номінації «Упровадження інформаційно-комунікаційних технологій у навчальну, наукову та управлінську діяльність навчального закладу» Сумський центр ПТО, Сумське вище професійне училище будівництва і дизайну отримали золоту медаль, Сумське вище професійне училище будівництва та автотранспорту, Сумський центр ПТО харчових технологій, торгівлі та ресторанного сервісу – бронзову.

За особливі досягнення в навчанні 2 учні отримують стипендію Президента України.

У червні 2015 року в Сумському міжрегіональному вищому професійному училищі відбувся ІІІ етап  Всеукраїнського конкурсу фахової майстерності серед учнів професійно-технічних навчальних закладів України   за професією «Штукатур».

Розпочато міжнародну співпрацю закладів професійно-технічної освіти області з установами Німеччини та Італії.

Знаковою подією 2014-2015 навчального року стала участь навчально-практичних центрів з упровадження інноваційних технологій, що діють у Сумському міжрегіональному ВПУ, Глухівському ВПУ та Сумському ВПУ будівництва та дизайну в німецько-українському проекті «Професійна освіта в будівельній галузі України». У жовтні 2014 року та травні 2015 року педагогічні працівники цих навчальних закладів пройшли підвищення кваліфікації та стажування на базі начального центру професійної підготовки у Федеративній Республіці Німеччини.

За результатами стажування з червня 2015 року в навчально-практичних центрах здійснюється підготовка за німецькою методикою та програмами 44 учнів із числа дітей тимчасово переміщених із зони АТО, дітей-сиріт, та дітей, позбавлених батьківського піклування.

Розпочато співпрацю з підприємствами громадського харчування Італії: учні ДНЗ «Сумський центр професійно-технічної освіти харчових технологій, торгівлі та ресторанного сервісу» Пашко Владислав та Романченко Євген брали участь у Міжнародному конкурсі «Чорний трюфель  Долина Брембань», який відбувся в навчальному закладі Готельного сервісу «Сан Пеллегріно Терме». За результатами укладено контракт між кадровим агентством «Європа – 3000», Італійською школою ресторанного сервісу та навчальним закладом про стажування 15 осіб в італійських готелях та ресторанах.

Вища освіта

У 28 вищих навчальних закладах Сумської області вищу освіту здобуває 42,8 тис. осіб.

Спостерігається стійка тенденція щодо збільшення контингенту іноземних студентів. У Сумському державному університеті, Сумському національному аграрному університеті, Сумському державному педагогічному університеті імені А.С.Макаренка навчається 1 638 іноземних громадян з 53 країн світу (попереднього року  – 1 489).

Студенти вищих навчальних закладів Сумщини гідно представили область на Всеукраїнському конкурсі студентських наукових робіт з природничих, технічних та гуманітарних наук та здобули 101 призове місце  (більше на 14). У Всеукраїнській студентській олімпіаді з навчальних дисциплін серед вищих навчальних закладів ІІІ-ІV рівнів акредитації 45 осіб стали переможцями. За кількістю призових місць (108) Сумський державний університет серед лідерів України посів 8 місце в Консолідованому рейтингу вузів України, що включає 292 вищі навчальні заклади ІІІ-ІV рівнів акредитації, увійшовши в десятку кращих класичних університетів України.

Для забезпечення подальшого інноваційного розвитку освітньої галузі у 2015-2016 навчальному  році визначено основні завдання в:

дошкільній освіті:

  • підвищення показника охоплення дітей дошкільною освітою до 80% шляхом створення додаткових місць у дошкільних навчальних закладах;
  • розвантаження груп у дошкільних установах області;

загальній середній освіті:

  • оптимізація мережі загальноосвітніх навчальних закладів, у тому числі інтернатних;
  • забезпечення організованого підвезення шкільними автобусами учнів до місць навчання та у зворотному напрямку;
  • створення потужних освітніх округів, забезпечення їх висококваліфікованими педагогічними кадрами, навчальним та технічним обладнанням, підручниками;
  • розширення мережі класів з інклюзивною формою навчання;

позашкільній освіті:

  • удосконалення навчально-виховної роботи з національно-патріотичного виховання дітей та учнівської молоді; розроблення та реалізація короткострокових навчальних програм, соціально-освітніх проектів краєзнавчого, військово-патріотичного, екологічного спрямування;
  • формування регіональної системи соціального співробітництва позашкільних навчальних закладів з інститутом сім’ї на основі збереження духовної єдності поколінь, створення умов для спільної творчої діяльності дітей та їхніх батьків у позашкільному освітньо-виховному просторі;

професійно-технічній освіті:

  • підготовка кваліфікованих робітників для регіонального ринку праці;
  • оновлення змісту професійно-технічної освіти через упровадження державних стандартів професійно-технічної освіти;
  • модернізація матеріально-технічної бази професійно-технічних навчальних закладів;

вищій освіті:

  • модернізація навчальних планів студентів шляхом розробки методології, змісту та навчальних матеріалів з дисциплін відповідно до нових вимог;
  • розширення співробітництва вищих навчальних закладів з роботодавцями та бізнес-структурами;
  • удосконалення системи надання освітніх послуг у сфері вищої освіти шляхом розвитку дистанційного навчання;
  • підвищення рівня особистісно-професійного розвитку молодого вчителя шляхом побудови єдиної системи психолого-педагогічного супроводу студентів, майбутніх педагогів, у процесі професійної підготовки у вищій школі;

психологічній службі системи освіти:

  • проведення психологічної та соціально-педагогічної роботи з дітьми з сімей вимушено переміщених осіб, сімей, члени родин яких загинули чи знаходяться в зоні бойових дій, шляхом забезпечення системної консультативної роботи;
  • підвищення психологічної культури дітей та підлітків;
  • підвищення психологічної компетентності педагогів, батьків, ознайомлення з засобами практичної психології щодо розвитку, навчання та виховання дітей та підлітків;
  • допомога в адаптації дітей з особливими освітніми потребами до навчання в дошкільних, загальноосвітніх, професійно-технічних навчальних закладах.
Поділитися

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *