2015-й рік для фінансової системи місцевого самоврядування обіцяє бути досить складним, оскільки Уряд розпочинає непопулярний і одночасно дуже складний процес – децентралізацію фінансової системи України. Зрозуміло, що перший рік не принесе одразу всіх позитивних результатів, на які розраховують територіальні громади, і з таким поняттям, як «фінансова самодостатність громад» ще доведеться зачекати. Але процес реформування розпочався, і вже досяг місцевого рівня.
Тож, що нового чекає в 2015 році на фінансову систему місцевого самоврядування та які вводяться нові податки в інтерв’ю з начальником міського фінансового управління Людмили Чичини.
– Людмило Андріївна, останні податкові зміни змушують багатьох платників хвилюватися. На Вашу думку який економічний ефект ці зміни можуть принести вже в цьому році?
– Так, дійсно, наприкінці минулого року Верховною радою України були внесені зміни до бюджетного та податкового законодавства. Зокрема, Законом України №79-VIII від 28 грудня 2014 року “Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформування міжбюджетних відносин” змінено склад доходів як і формують фінансовий ресурс місцевих бюджетів в тому числі і міст обласного значення, а саме в обсязі міського бюджету було зменшено на 15% відрахування податку на доходи фізичних осіб та відмінено збір за проведення деяких видів підприємницької діяльності.
З метою підвищення фінансової спроможності місцевих рад, до джерел формування місцевих бюджетів введено додаткові податки, а саме: акцизний податок з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів та податок на майно в частині податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки та транспортного податку.
30 січня 2015 року Лебединською міською радою прийнято рішення “Про встановлення ставки акцизного податку з реалізації суб’єктами господарювання роздрібної торгівлі підакцизних товарів”. Зокрема, депутатами затверджено встановлення ставки акцизного податку з продажу підакцизних товарів (пиво, алкогольні напої, тютюнові вироби, нафтопродукти та інше паливо) в розмірі, передбаченому статтею 213 Податкового кодексу України, 5 відсотків від вартості (з податком на додану вартість).
Платниками цього податку є суб’єкти роздрібної торгівлі, які реалізують безпосередньо громадянам та іншим кінцевим споживачам для їх особистого некомерційного використання незалежно від форми розрахунків. Такі суб’єкти підлягають обов’язкові реєстрації як платники податку контролюючими органами за місцезнаходженням пункту продажу зазначених підакцизних товарів та сплачують даний податок до місцевого бюджету адміністративно – територіальної одиниці, на якій розташовані пункти продажу підакцизних товарів.
Також рішенням міської ради щодо встановлення місцевих податків передбачено, що на території Лебединської міської ради справляються й інші місцеві податки. Зокрема, це податок на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки, транспортний податок, плата за землю, єдиний податок та 2 місцеві збори: збір за місця паркування транспортних засобів та туристичний збір.
Щодо податку на нерухомість, то тут місцевим органам влади надана можливість показати свою спроможність вести діалог з громадою та знаходити золоту середину, яка дасть можливість забезпечувати життєдіяльність міста і разом з тим підійти справедливо до системи оподаткування.
Ставки ж єдиного податку для суб’єктів підприємницької діяльності – фізичних осіб 1 та 2 групи, збору за місця паркування транспортних засобів та туристичного збору прийняті в 2011 році залишаються діючими.
Є ще податок на автомобілі до 5 років та з об’ємом двигуна 3000 см3 і більше. Власники таких автомобілів мають заплатити податок у розмірі 25 тис. грн. на рік.
– Сьогодні громадяни, як ніколи потребують роз’яснень податкового законодавства, з проханням надати роз’яснення щодо сплати податку на нерухоме майно звертаються жителі міста майже щодня. Що б Ви могли сказати лебединцям?
– Так, впродовж останнього місяця питання сплати податку на нерухоме майно у 2015 році, відмінне від земельної ділянки, найбільш цікавило заявників, які звертались до міської ради та на «гарячі лінії». Але одразу хочу заспокоїти лебединців та наголосити, що податок з житлової нерухомості за новими ставками буде сплачуватися лише в 2016 році.
Тобто в 2015 році громадяни платитимуть податок за «старими» правилами і ставкам, що діяли у 2014 році. Але новації з оподаткування нерухомості торкнуться юридичних осіб, які самостійно обчислюють суму податку станом на 1 січня звітного року та до 20 лютого подають контролюючому органу за місцезнаходженням об’єкта оподаткування декларацію установленого зразка.
Обрахунок податку на нерухоме майно, відмінне від земельної ділянки за 2015 рік проводитиметься відповідно до ст. 266 Податкового кодексу України. Об’єктом оподаткування виступає об’єкт житлової та нежитлової нерухомості, в тому числі його частка. Для фізичних осіб база оподаткування зменшується по житловій нерухомості для квартир незалежно від їх кількості на 60 кв. м, для житлового будинку незалежно від їх кількості на 120 кв. м, для різних типів об’єктів житлової нерухомості на180 кв. м, по нежитловій нерухомості зменшується база оподаткування для гаражів фізичних осіб (крім. розміщених на присадибних ділянках) на 30 кв. м.
Закон рекомендує встановити ставку на рівні 2% від мінімальної заробітної плати за 1 кв. м. бази оподаткування. Але на сесії Лебединської міської ради прийнято рішення щодо встановлення 1% ставки податку для об’єктів житлової нерухомості, що перебуває у власності фізичних осіб (12 грн. 18 коп. за 1 кв. м. житлової нерухомості понад 60 кв. м. для квартир, 120 кв. м. для будинків та 180 кв. м. для різних типів житлової нерухомості), при цьому не оподатковуються всі допоміжні споруди (сараї, літні кухні, господарчі будівлі, туалети, душі і т.д.). Щодо юридичних осіб, то для них ставка податку встановлюється в розмірі 1,5% розміру мінімальної заробітної плати за 1 кв. м бази оподаткування.
Щодо нежитлової (комерційної) нерухомості, то тут встановлені ставки оподаткування від 0,1 до 1% розміру мінімальної заробітної плати за 1 кв. м бази оподаткування. Зокрема, будівлі готельні: готелі, мотелі, бари, ресторани та інші прирівняні об’єкти в розмірі 0,7%;
– будівлі офісні: будівлі фінансового обслуговування, будівлі для адміністративно-побутових, конторських та адміністративних цілей, у розмірі 0,3%;
– будівлі торговельні: торгові центри, універмаги, магазини, криті ринки, павільйони, СТО в розмірі 0,7%;
– для їдалень, кафе, закусочних, баз та складів підприємств торгівлі й громадського харчування в розмірі 0,3%.
– гаражі (наземні та підземні), криті автомобільні стоянки у розмірі 0,5%;
– будівлі промислові та склади у розмірі 0,2%;
– будівлі для публічних виступів (казино, ігорні будівлі) у розмірі 1%;
– господарські присадибні будівлі в 2015 році оподатковуватимуться за нульовою ставкою;
– інші будівлі у розмірі 0,1%.
Слід звернути увагу на те, що пільги з податку з об’єктів житлової нерухомості для фізичних осіб не надаються на об’єкти оподаткування, якщо площа такого об’єкту перевищує п’ятикратний розмір неоподаткованої площі та на об’єкти оподаткування, що використовуються його власником з метою одержання доходів (здається в оренду, лізинг, позичку, використовується в підприємницькій діяльності).
– Чи змінилися ставки оподаткування земельних ділянок?
– Так, згідно Закону України “Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законів України (щодо податкової реформи)» внесені зміни до ст. 271, якою передбачено, що ставка за земельні ділянки, нормативно грошову оцінку яких проведено, встановлюється в розмірі не більше 3% їх нормативної оцінки ,а для сільськогосподарських угідь – не більше 1%, для земельних ділянок, які перебувають у постійному користуванні ставка податку встановлюється у розмірі не більше 12% їх нормативної грошової оцінки.
Депутатами міської ради також були встановлені ставки та додаткові пільги по платі за землю, якими передбачено звільнення від оподаткування земельні ділянки на яких розміщуються парки та сквери комунальної власності, земельні ділянки, які надані органам державної влади, органам місцевого самоврядування, органам прокуратури, закладам, установам та організаціям, які повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів, земельні ділянки на яких розміщуються пам’ятники історико–культурного призначення, пам’ятники монументального мистецтва, ділянки прирдо-заповідного фонду, установи освіти, культури, охорони здоров’я, соціального захисту, фізичної культури та спорту, які повністю утримуються за рахунок державного або місцевого бюджетів.
По земельним ділянкам по яких проведено грошову оцінку землі ставка податку на землі, які перебувають у власності встановлюється в розмірі 1% від її грошової оцінки, а для сільськогосподарських угідь у розмірі 0,3%.
На земельні ділянки, які знаходяться у постійному користуванні суб’єктів господарювання (крім суб’єктів господарювання комунальної форми власності міста) ставка податку становить 1,3% нормативно грошової оцінки землі, а для комунальних установ міста – 1%.
Ставка податку за земельні ділянки зайняті житловим фондом, автостоянками для зберігання особистих транспортних засобів громадян, які використовуються без отримання прибутку, гаражно-будівельними, дачно-будівельними та садівницькими кооперативами, садовими і дачними будинками фізичних осіб залишена без змін і становить 0,03% від грошової оцінки землі.
В розмірі 0,1% грошової оцінки землі буде обраховуватися податок за надані земельні ділянки фізичним особам для сільськогосподарських потреб та юридичним особам для ведення огородництва.
Ставки земельного податку за межами населених пунктів на яких грошову оцінку земель не проведено залишено без змін.
Законом України “Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законів України (щодо податкової реформи)», ст. 289 внесені зміни щодо індексації грошової оцінки землі відповідно до яких індекс інфляції земельних ділянок на 1 січня 2015 року становить 1,249.
Зібрані кошти підуть на забезпечення життєдіяльності міста. Особливо враховуючи той факт, що раніше місту виділялась державна субвенція на ремонт доріг, існували програми по ремонту житлового фонду та інфраструктури міста, то зараз ніяких подібних надходжень до бюджету міста не буде. Будемо розраховувати лише на ті податки, які збиратимемо безпосередньо в місті.
І саме тут починається ота відповідальність, як місцевої влади, так і громади: чи ініціювати малі ставки податків або взагалі ці податки ліквідувати, і тоді ми нічого в місті не можна буде зробити, чи зрозуміти, для чого потрібні податки і на які цілі будемо витрачати кошти. Адже відповідальність і полягає в тому, щоб самим збирати податки і раціонально витрачати на благо міста.
– Дякую за цікаве інтерв’ю.
Відділ з питань внутрішньої політики