Програма фінансової підтримки України від Європейського Союзу Ukraine Facility має бути збережена

Програма підтримки економіки Ukraine Facility  напряму залежить від виконання Україною протягом 2025 року заходів, визначених Планом України для Ukraine Facility. Законопроект 4298 не відповідає цим критеріям та вимагає доопрацювання.

Програму підтримки економіки Ukraine Facility європейські країни створили для фінансової допомоги Україні й для проведення реформ. Зважаючи на те, що однією з найуспішніших після 2014 року реформ стала реформа децентралізації, важливим є її продовження.

Європейці радять чітко розмежувати повноваження, зміцнити відповідні внутрішні структури муніципалітетів, забезпечити пропорційну систему нагляду за місцевими органами влади відповідно до Європейської хартії місцевого самоврядування. Такі положення передбачені в Ukraine Facility одним реченням, отже мали б проводитись одночасно.

В затвердженому Урядом України Плані для Ukraine Facility ці положення розділені на два індикатори – зміна територіальної організації виконавчої влади та розмежування повноважень. При цьому зміну організації виконавчої влади Уряд бачить через переформатування місцевих державних адміністрацій в органи префектурного типу з метою організації домірної системи забезпечення законності в діяльності органів місцевого самоврядування. А також обіцяє забезпечити координацію територіальних органів центральних органів виконавчої влади при реалізації державної політики на місцях. А потім, через рік, запланував забезпечити оптимальне розмежування повноважень між органами місцевого самоврядування та органами виконавчої влади.

Отже, поки в Україні всі підтримують один одного заявами й деклараціями про єднання, Європа об’єднала свою невійськову фінансову допомогу Україні в Ukraine Facility й профінансує державу виключно в разі проведення Україною реформ, які повинні зберігати демократію та наближати країну до спроможності забезпечити себе саму. При цьому оцінювати проведення реформ європейці будуть за індикаторами, запропонованими Урядом України. І навіть не зважаючи на те, що План Україна розроблявся з порушеннями Регламенту й частково “перекрутив” Ukraine Facility, наші партнери його підтримали й фінансують.

Україна стоїть зараз перед вибором шляху: згортання або продовження реформи з децентралізації. Це важливий вибір для кожного українця та наших партнерів, бо сильне місцеве самоврядування це обов’язкова умова демократії.

Одним з індикаторів виконання Україною Плану в блоці “Децентралізація та регіональна політика” є набрання чинності законодавством щодо реформування територіальної організації виконавчої влади в Україні. План передбачає, що в першому кварталі 2025 року буде прийнято Закон України “Про внесення змін до Закону України “Про місцеві державні адміністрації” та деяких інших законодавчих актів України щодо реформування територіальної організації виконавчої влади в Україні”, підзаконні нормативно-правові акти для його імплементації.

Зверніть увагу – до кінця березня мають бути прийняті закон і підзаконні акти до нього.

Вже березень, закону немає, а отже навіть технічно прийняти до нього нормативку з дотриманням законодавства неможливо, індикатор вже зірвано.

З 2020 року в Верховній Раді України зареєстровано проєкт №4298, яким народні депутати України намагаються запровадити нагляд за місцевим самоврядуванням й який має довгу історію порушень Регламенту Верховної Ради України.

Але й цей законопроєкт, після негативної оцінки експертів, почали вчергове доопрацювати тільки в лютому 2025 року, за місяць до закінчення строку на прийняття закону й підзаконних актів до нього.

25 лютого 2025 року Підкомітет з питань адміністративно-територіального устрою та місцевого самоврядування Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування вчергове переглянув до другого читання проєкт Закону України “Про внесення змін до Закону України “Про місцеві державні адміністрації” та деяких інших законодавчих актів України щодо реформування територіальної організації виконавчої влади в Україні”, реєстр. №4298. При прийнятті рішення конкретних норм з проєкту не озвучували й постатейно за них не голосували. З тексту нової редакції проєкту №4298 зрозуміло, що року, який минув з дати розгляду Комітетом попередньої версії, зауваження до якої надали Конгрес Ради Європи (посилання на Висновок та рішення Правління Асоціації міст України), парламентарям для підготовки законопроєкту, необхідного для муніципалітетів, продовження реформи з децентралізації й виконання Ukraine Facility, не вистачило.

Розглянута Підкомітетом редакція №4298:

  • жодним чином не вирішує поставлені Ukraine Facility завдання. Адже державні місцеві адміністрації не реформуються, в них зберігаються галузеві повноваження. Відповідно це не координація, а повноцінне управління. До управління додається право нагляду та зупинки без суду рішень муніципалітетів. Ця сукупність ставить під загрозу реалізацію рекомендації ЄС щодо громад-юридичних осіб;
  • зберігає норми, до яких висловлював застереження Секретаріат Конгресу Ради Європи щодо великої кількості повноважень МДА в різних сферах (пункти 59, 62 Висновку Ради Європи). Більше того, нова редакція проєкту №4298 відтерміновує на невизначений час реалізацію іншого індикатора – про розмежування повноважень.
  • ігнорує всі зауваження Асоціації міст України та згортає реформу з децентралізації.

Вже середина березня, а на сайті Парламенту відсутня офіційна версія нової редакції проєкту №4298, яку автори вчергове пропонують Парламенту до розгляду. Повторюється ситуація з законопроєктами №5655 й №9559-д, де задекларованими позитивними намірами були прикриті відверто недопустимі норми. Тому ці законопроєкти досі не підписані Гарантом Конституції – Президентом України.

Як виправити ситуацію?

Народним депутатам України, справді зацікавленим в продовженні розвитку місцевого самоврядування, необхідно внести до Верховної Ради України короткий законопроєкт для створення домірної системи забезпечення законності в діяльності органів місцевого самоврядування, як це передбачено в індикаторі Плану для Ukraine Facility. Яким встановити обов’язок місцевих адміністрацій координувати 26 вже існуючих контролюючих територіальних органів виконавчої влади при реалізації державної політики, та навести лад в діючій системі нагляду й контролю.

Тому вже сьогодні потрібно створити в Комітеті відкриту робочу групу для підготовки комплексного законопроєкту про розмежування повноважень, який є наступним, на 2026 рік, індикатором в цій сфері.

Поділитися