ДОСТУП ДО ПУБЛІЧНОЇ ІНФОРМАЦІЇ – ПРЕЗУМПЦІЯ ПРОЗОРОСТІ ТА ВІДКРИТОСТІ В ДІЯЛЬНОСТІ ВЛАДНИХ СТРУКТУР, РЕАЛІЗАЦІЯ ПРАВА КОЖНОГО НА ДОСТУП ДО ПУБЛІЧНОЇ ІНФОРМАЦІЇ

За 2024 рік до виконавчого комітету Лебединської міської ради надійшло 80 запитів на інформацію (2023 рік – 112). Всі вони розглянуті відповідно до вимог законодавства та у встановлені терміни. Переважна частина запитів отримана електронною поштою. Здебільшого запитувачі звертались за інформацією щодо діяльності органу місцевого самоврядування та сфери соціального захисту. Про дотримання норм чинного законодавства у виконавчому комітеті Лебединської міської ради звітувала на апаратній нараді начальник загального відділу Людмила БОНДАР.

З 2009 року в Україні діє Закон «Про доступ до публічної інформації», що став важливим кроком у сфері дотримання конституційних прав та свобод людини в Україні. За результатами міжнародного рейтингу український Закон посів 9 місце серед 86 країн.

Закон має ряд переваг для громадян:

  • зобов’язав розпорядників (всі суб’єкти владних повноважень) оприлюднювати і надавати інформацію;
  • максимально спростив процедуру подання запиту на отримання інформації (в усній, письмовій чи іншій формі (поштою, факсом, телефоном, електронною поштою) на вибір запитувача);
  • за допомогою такого запиту можна дізнатися будь-яку інформацію, якою володіє установа, окрім конфіденційної, таємної та службової);
  • запит подається в довільній формі;
  • для всіх запитувачів послуги безкоштовні (плата береться лише за роздруківку документів обсягом понад 10 сторінок);
  • термін відповіді на запит – не пізніше 5 робочих днів. У надзвичайних випадках – 48 годин. І лише коли запитують багато документів, термін може бути продовжений до 20 днів. Ця вимога є жорсткою і порушення термінів розгляду вважається порушенням Закону.

В умовах воєнного стану доступ до публічної інформації є надзвичайно важливим правовим інструментом, здатним врятувати життя та вберегти здоров’я людини.

Важливим є якісний та оперативний доступ до публічної інформації для забезпечення належного функціонування правової системи та взаємодії з громадськістю.

У той же час, не слід плутати запит на публічну інформацію зі зверненням.

Вони відрізняються між собою:

  1. Запит – це прохання надати інформацію, звернення – прохання вчинити певні дії, викладені у пропозиціях, заявах чи скаргах.
  2. Термін розгляду запиту на інформацію — 5 робочих днів, звернення громадян — 1 місяць.
  3. Запит подається виключно з метою отримати інформацію, звернення громадян — для вирішення низки особистих, соціальних, економічних та інших прав та інтересів або з метою оскарження порушення цих прав.
Поділитися