Питання щодо стану дотримання чинного законодавства у сфері містобудування та забезпечення містобудівною документацією населених пунктів Лебединської міської територіальної громади було детально розглянуто під час апаратної наради під головуванням виконуючої обов’язки міського голови Світлани ГОРОШКО.
Як проінформував учасників апаратної наради начальник відділу містобудуваннята архітектури Олександр НІКОНЕНКО, станом на сьогодні законодавча база у сфері містобудування на загальнодержавному рівні включає у себе Закони України «Про основи містобудування», «Про регулювання містобудівної діяльності», «Про архітектурну діяльність», «Про будівельні норми», «Про відповідальність підприємств, їх об’єднань, установ та організацій за правопорушення у сфері містобудування», «Про генеральну схему планування території України», «Про охорону культурної спадщини», «Про ліцензування певних видів господарської діяльності», постанови Кабінету Міністрів України, накази Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, Міністерства розвитку громад і територій України, Державні будівельні норми України та інше.
Повноваження органів місцевого самоврядування у галузі будівництва викладені у статті 31, Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні». До відання виконавчих органів міських рад належать власні та делеговані повноваження. Забезпечення виконавчих органів міських рад необхідною і якісною містобудівною документацією до якої входять генеральний план населеного пункту, детальний план, план зонування території є запорукою сталого розвитку населеного пункту, постійного надходження необхідних інвестицій у розвиток економіки громади та удосконалення інженерно-транспортної інфраструктури на підвідомчій території.
З набранням чинності 12 березня 2011 року Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» були внесені суттєві зміни до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та інші законодавчі і нормативні акти.
На виконання Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» Центральними органами виконавчої влади були прийняті відповідні постанови та накази. Зокрема, це постанова Кабінету Міністрів України від 25 травня 2011 року за №559 «Про містобудівний кадастр», Накази Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 31.05.2017 року за №135 «Про затвердження Порядку ведення реєстру містобудівних умов та обмежень», від 25.02.2013 року за №66 «Про внесення змін до Порядку видачі будівельного паспорта забудови земельної ділянки», від 21.10.2011 року за №244 «Про затвердження Порядку розміщення тимчасових споруд для провадження підприємницької діяльності».
У 1990 році проектним інститутом «УкрНДІпромцивільбуд» м. Київ (1990 рік) була розроблена та затверджена містобудівна документація «Схема планування Лебединського району». При ліквідації Лебединської районної державної адміністрації вищезгадана документації була передана Сумській районній державній адміністрації. За розпорядженням голови Сумської районної державної адміністрації від 24.02.2022 року №24-ОД містобудівна документація «Схема планування Лебединського району» була знищена.
Наказом Міністерства культури України від 13 липня 2017 року № 655 була затверджена науково-проектна документація «Історико-архітектурний опорний план з визначенням меж історичних ареалів міста Лебедина Сумської області». 10 липня 2018 року рішенням тридцять восьмої сесії Лебединської міської ради сьомого скликання була затверджена містобудівна документація: «Внесення змін до генерального плану забудови міста Лебедина Сумської області на 2010-2030р.р.» (№647-МР) та «План зонування території міста Лебедина Сумської області» (№648-МР). На протязі 2018-2022 років було розроблено та затверджено 8 генеральних планів сільських населених пунктів громади. На доопрацюванні знаходиться 9 генеральних планів. У розробці на даний час знаходиться 2 детальних плани території.
За списком до Лебединської міської територіальної громади входить 125 населених пунктів. При цьому лише 40 населених пунктів мають генеральні плани різних років розробки, 85 населених пунктів громади взагалі не мають містобудівної документації. Починаючи з 2019 року із бюджету Лебединської міської територіальної громади кошти на розробку містобудівної документації місцевого рівня взагалі не виділялись.
Розробляти нові генеральні плани забудови населених пунктів на сьогодні недоцільно, оскільки коштують вони дорого і час їх розробки займе певний проміжок часу. Проблему забезпечення населених пунктів громади якісною містобудівною документацією може вирішити розробка комплексного плану просторового розвитку громади. Комплексний план просторового розвитку громади – це містобудівна і землевпорядна документація, яка необхідна для планування сталого розвитку території громади, підвищення її економічного потенціалу. Протягом останніх 3-х років при формуванні бюджету розвитку громади відділом містобудування та архітектури управління житлово-комунального господарства Лебединської міської ради направлялись бюджетні запити на виділення коштів для розробки комплексного плану просторового розвитку громади. На даний час Лебединською міською радою не прийнято рішення про розробку концепції розвитку громади. Велика площа громади та висока вартість виготовлення комплексного плану просторового розвитку громади є стримуючими факторами, які заважають розпочати роботи з розробки даної містобудівної документації.
Відповідно до пункту 63 розділу V, Прикінцеві положення, Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» до 1 січня 2025 року функціональне призначення території може визначатися детальним планом території. Прийняття рішення про розробку детального плану території та сама розробка містобудівної документації займає значний проміжок часу.
За останні роки суттєво зменшилась активність суб’єктів містобудівної діяльності. Якщо у 2021 році відділом містобудування та архітектури управління ЖКГ Лебединської міської рад було видано 40 будівельних паспортів, в 2022 році – 4 шт., в 2023 році – 20 шт. За 9 місяців 2024 року – 15 шт. Аналогічна ситуація по видачі містобудівних умов та обмежень забудови земельних ділянок.
На виконання розпорядження голови Сумської обласної державної адміністрації від 06.12.2023 № 695-ОД «Про занесення до Переліку об’єктів культурної спадщини» відділом містобудування та архітектури управління житлово-комунального господарства Лебединської міської ради спільно з управлінням містобудування та архітектури Сумської обласної державної адміністрації підготовлено матеріали для внесення 13 об’єктів громади до Переліку культурної спадщини України.
Згідно статті 41 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» державний архітектурно-будівельний контроль здійснюють уповноважені на те органи. Лише вони мають право безперешкодного доступу до об’єктів містобудування, проводити їх перевірки, складати приписи та накладати штрафи за порушення у сфері містобудування. Уповноваженим органом, який здійснює державний архітектурно-будівельний контроль на території України, є Державна інспекція архітектури та містобудування України (м. Київ, бульв. Лесі Українки, №26). Слід зазначити, що територіальний підрозділ ДІАМ у Сумській області до цього часу не утворений. Постановою Кабінету Міністрів України від 19 серпня 2015 року №671 «Деякі питання діяльності органів державного архітектурно-будівельного контрою» органам місцевого самоврядування було надано повноваження на створення у структурі виконавчих органів влади утворювати відділи з питань архітектурно будівельного контрою. Оскільки у структурі виконавчого комітету Лебединської міської ради не був утворений орган з питань архітектурно-будівельного контрою, відповідно до статті 7 Закону України «Про регулювання містобудівною діяльності» повноваження таких органів виконує центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державного архітектурно-будівельного контролю та нагляду, через відповідних головних інспекторів будівельного нагляду.
Відділ містобудування та архітектури управління житлово-комунального господарства Лебединської міської ради неодноразово надавав пропозиції щодо утворення відділу з питань архітектурно-будівельного контролю у структурі виконавчого комітету Лебединської міської ради, враховуючи значну кількість населених пунктів громади. Але всі пропозиції відділу щодо вирішення цього питання залишились поза увагою.
Звернення з питань дотримання чинного законодавства у сфері містобудування до центрального органу – Державної інспекції архітектури та містобудування України (м. Київ) не дають очікуваного результату. Отже, в окремих випадках для припинення проведення самочинного будівництва об’єктів доводиться звертатись з клопотанням до правоохоронних органів.
Проведення планових та позапланових перевірок об’єктів містобудування було призупинено на невизначений термін у зв’язку з виходом постанови Кабінету Міністрів України №303 від 13 березня 2022 року «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану». Перевірки об’єктів містобудування проводяться виключно на підставі рішень центральних органів виконавчої влади, що забезпечують формування державної політики у відповідній сфері. Виявленням порушників містобудівного законодавства займаються також правоохоронні органи. Так у 2023 році був виявлений факт самочинного зайняття земельної ділянки та самочинного будівництва об’єкту містобудування поблизу села Куличка (на березі водойми) за яким слідчими органами поліції завершено кримінальне провадження. На даний час справу розглядає Лебединський районний суд.
Дотримання вимог чинного законодавства у сфері містобудування є важливою запорукою розвитку населених пунктів громади. Наявність якісної містобудівної документації забезпечує сталі надходження інвестицій у економічний розвиток громади.