На апаратні нараді звітували про роботу КУ «Центр професійного розвитку педагогічних працівників Лебединської міської ради Сумської області»

У виконавчому комітеті Лебединської міської ради на щотижневій апаратній нараді під головуванням виконуючого обов’язки міського голови Світлани Горошко звітували про роботу комунальної установи «Центр професійного розвитку педагогічних працівників Лебединської міської ради Сумської області».

Так, за інформацією директора установи Лариси Ковтуненко, діяльність комунальної установи «Центр професійного розвитку педагогічних працівників Лебединської міської ради Сумської області» (далі Центр, ЦПРПП) організовано відповідно рішення 69 сесії Лебединської міської ради VІІ скликання від 30 вересня 2020 року № 1269-МР.

Метою діяльності Центру є: реалізація нормативно-правових законів та актів у галузі дошкільної, позашкільної та загальної середньої освіти, інклюзивно-ресурсних та міжшкільних ресурсних центрів; забезпечення академічної свободи педагогічних працівників у виборі напрямків власного педагогічного розвитку; сприяння професійному розвитку педагогічних працівників, їх психологічна підтримка та консультування.

Пріоритетними завданнями Центр визначив: узагальнення та поширення інформації з питань професійного розвитку педагогічних працівників; координування діяльності професійних спільнот педагогічних працівників; формування та оприлюднення на сайті центру бази даних програм підвищення кваліфікації, інші джерела інформації (веб-ресурси), необхідні для професійного розвитку педагогів; надання психологічної підтримки педагогічним працівникам; організація та проведення консультування педагогів.

Упродовж 2022-2023 років працівниками Центру продовжено вибудовувати систему, яка сприяє задоволенню запитів фахівців закладів освіти щодо реалізації професійних інтересів та особистісного розвитку.

Згідно з Положенням про центр професійного розвитку педагогічних працівників (далі – Положення) розроблено стратегію розвитку Центру; щорічно затверджується план діяльності та організовується  робота відповідно до стратегії розвитку. У Центрі сформовано команду фахівців, розподілено функціональні обов’язки; розроблено та затверджено посадові інструкції; створено документаційно-інформаційну базу та налагоджено систему документообігу.

З жовтня 2021 року працює сайт Центру, який у 2022 році розширив рубрики та у 2023 році продовжує наповнюватися професійним контентом.

Діяльність Центру здійснюється за напрямами, визначеними Положенням про центр професійного розвитку, а саме:  консалтингова діяльність щодо планування та визначення траєкторії професійного розвитку педагогічних працівників; проведення супервізії; консультування щодо розроблення документів закладу освіти; особливостей організації освітнього процесу за різними формами здобуття освіти, у тому числі з використанням технологій дистанційного навчання; щодо впровадження компетентнісного, особистісно орієнтованого, діяльнісного, інклюзивного підходів до навчання здобувачів освіти і нових освітніх технологій. Реалізуючи завдання кожного з напрямів, в період з жовтня 2021 року по вересень 2023 року, працівниками Центру впроваджено 7 проєктів: «Інтерактивний вернісаж педагогічних знахідок», «Дистанційне навчання: старт із сьогодення в майбутнє», «Дистанційне навчання. Калейдоскоп цифрових інструментів для вчителя», «Психологічний інтенсив», освітній хакатон «Разом до успіху, разом до ПЕРЕМОГИ!» (реалізація теоретико-практичних ідей для здійснення освітньої діяльності), інформаційний дайджест «Інституційний аудит. Якісне освітнє середовище закладу освіти», управлінський інтенсив «Працюємо. Співпрацюємо. Перемагаємо», воркшоп «Майстерня лайфхаків НУШ: від ідеї до втілення».

З метою висвітлення результатів та ефективності роботи Центру, донесення інформації до педагогічних працівників, популяризації кращих практик створено сторінки в соціальних мережах Facebook, спільноті What App, каналі YouTube.

Протягом 2022 року працівники Центру здійснювали діяльність щодо реалізації Державних цільових соціальних програм, а саме: розпорядження Кабміну від 13 грудня 2017 р. № 903-р «Про затвердження плану заходів на 2017-2029 роки із запровадження Концепції реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа», Державна соціальна програма запобігання та протидії домашньому насильству та насильству за ознакою статі на період до 2023 року, Концепція Державної соціальної програми протидії торгівлі людьми на період до 2025 року, Стратегії національно-патріотичного виховання на 2020-2025 роки (Указ Президента України «Про Стратегію національно-патріотичного виховання» від 18.03.2019 року № 286/2019).

Одним із ключових завдань роботи Центру є здійснення консалтингової діяльності щодо планування та визначення траєкторії професійного розвитку педагогічних працівників. Реалізуючи даний напрямок працівники Центру намагалися охопити своєю діяльністю педагогів усіх категорій: від початківця до вчителя-методиста. За період роботи Центру консультантами було проведено 135 (групових) консультпунктів для педагогів з різним рівнем сформованості професійних компетентностей, на яких обговорювалися питання щодо участі у проєкті «Сертифікація педагогічних працівників»; консультативна допомога педагогам, що атестуються на присвоєння кваліфікаційної категорії «спеціаліст вищої категорії» та педагогічного звання «вчитель-методист», «вихователь-методист»; координація організації та проведення І регіонального туру Всеукраїнського конкурсу фахової майстерності «Учитель року»; консультативна допомога з питань упорядкування та систематизації соціологічного та психологічного інструментарію; щодо вибору освітніх типових та нетипових програм; управлінські процеси закладу освіти; нормативно-методичний супровід організації освітнього процесу в закладах загальної середньої освіти; консультативна допомога адміністраціям закладів щодо оформлення договірних відносин з суб’єктами підвищення кваліфікації та планування підвищення кваліфікації педагогів.

З метою здійснення якісного вивчення кваліфікаційного рівня, рівня творчості та ініціативності, володіння ефективними формами та методами організації освітнього процесу, дистанційного та змішаного навчання вчителів, консультанти ЦПРПП залучаються до роботи атестаційних комісій закладів освіти. Проведено інструктивно-методичні наради та консультації для керівників закладів та їх заступників; на сайті ЦПРПП розміщено нормативно-правову базу щодо проведення атестації, методичні рекомендації щодо практичного застосування Положення про атестацію педагогічних працівників, рекомендації щодо супроводу діяльності педагогічних працівників у міжатестаційний період. Директором ЦПРПП проведено серію вебінарів для керівників закладів освіти та їх заступників, спеціалістів психологічної служби щодо особливостей атестації педагогів та працівників психологічної служби; за потреби головам шкільних атестаційних комісій та педагогам надавалися консультації з питань атестації.

Центром забезпечується методичний супровід всеукраїнського конкурсу фахової майстерності «Учитель року» (далі – Конкурс). Від Лебединської міської територіальної громади у першому етапі першого (обласного) туру конкурсу «Вчитель року – 2022» взяли участь 17 педагогів. Лауреатом обласного туру всеукраїнського конкурсу «Учитель року – 2022» став один педагог у номінації «Основи правознавства» (ІІІ місце у номінації). Фіналісти конкурсу – два педагога – учитель інформатики та  учитель основ правознавства. Географія фіналу Конкурсу-2022 свідчить, що лебединці у числі кращих серед педагогів області – бо участь у фіналі вибороли лише педагоги 6 громад Сумщини.

У 2023 році серед 116 учасників Конкурсу дванадцять – були лебедицями. За результатами участі у фінальних випробуваннях та на підставі підсумкових протоколів, рейтингових листів, переможцями обласного туру визнано у номінації «Початкова освіта» – Бендюг Аллу Іванівну, учителя початкових класів Лебединського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів № 7 Лебединської міської ради. Алла Іванівна стала лауреатом всеукраїнського туру Конкурсу, посівши 2 місце серед кращих учителів початкових класів України. Почесне друге місце, ставши лауреатами обласного туру конкурсу, виборов один педагог і один став дипломантом конкурсу. Відзначимо, що педагоги громади, які не ввійшли до п’ятірки переможців, теж гідно представляли освітні заклади Лебединщини. Номінація «Початкова освіта» – 1 місце у випробуванні «Практична робота», 4 місце – «Методичний практикум»; 4 місце – «Практична робота». Номінація «Фізична культура» – 2 місце у випробуванні «Тестування», – 4 місце у випробуванні «Урок». У підсумковому рейтингу учитель фізичної культури був шостим, а учитель початкових класів стала сьомою. Серед 53 громад області, лише 9 мають переможців першого туру, серед них: Сумська МТГ – вісім переможців, Лебединська МТГ – три переможця, Глухівська МТГ – два, інші 6 громад – по одному.

Для забезпечення якісного супроводу й ефективної організації конкурсу у 2024 році консультантами ЦПРПП розпочато проведення стартапу «Вчитель року – 2024».

Важливим інструментом професійної підтримки та розвитку педагога є супервізія, яка активно застосовувалася для учасників проєкту «Сертифікація педагогічних працівників». Результатом є той факт, що 4 вчителів початкових класів успішно пройшли процедуру сертифікації і отримали сертифікати.

Особлива увага приділялася наданню допомоги щодо розроблення документів закладів освіти, а саме: консультативна допомога секретарям атестаційних комісій закладів освіти щодо ведення атестаційної документації; консультативна допомога адміністраціям закладів освіти та педагогічним працівникам щодо організації дистанційного навчання; консультативна допомога педагогам закладів освіти щодо ведення шкільної документації в період дистанційного навчання; консультативна допомога педагогам закладів освіти щодо оцінювання навчальних досягнень учнів в період дистанційного навчання.

Перехід на дистанційне навчання, зумовлений пандемією, став неочікуваним та доволі серйозним випробуванням для всіх учасників освітнього процесу. Після тимчасової розгубленості всім довелось прийняти цей виклик та швидко адаптуватись до нових реалій і питання розвитку дистанційної освіти набуло неабиякої актуальності. Напрацьований досвід дав можливість педагогам не розгубитися у воєнний час і своєчасно надавати освітні послуги учасникам освітнього процесу, а ЦПРПП – продовжувати роботу з підвищення фахового рівня педагогів.

Центром професійного розвитку педагогічних працівників була проведена вагома робота з метою надання дієвої допомоги вчительській спільноті в оволодінні інструментами дистанційного навчання, а саме: проведено ряд консультацій для педагогів різних фахів щодо організації і впровадження дистанційного та змішаного навчання; проведено ряд консультацій щодо використання інструментів дистанційного навчання для педагогів, які атестуються; проведено ряд консультацій для педагогів різних фахів щодо використання різних форм дистанційного навчання для підвищення власного фахового рівня та самоосвіти.

З метою забезпечення потреби педагогічних працівників закладів освіти громади у консультативному супроводі та методичній підтримці, оволодінню основами інноватики, реалізації неперервного професійного розвитку педагогічних кадрів, створено інформаційний простір консультанта, який складають: YouTube – канал, дошки Padlet, календарі Google, сторінка Facebook, месенджер Whats App та електронна пошта.

Розгляд нормативних документів сприяв координації роботи в педагогічних колективах з організації підвищення кваліфікації, розставлені головні акценти щодо підвищення фахового рівня педагогічних працівників закладів загальної середньої та дошкільної освіти за різними формами і напрямами навчання.

Центр здійснює зустрічі офлайн з педагогічними колективами закладів освіти громади, під час «Дня Центру» консультанти намагаються у дієвому діалозі з педагогами розглянути якомога більше актуальних питань та напрацювати ефективні стратегії подолання тих чи інших складних процесів.

Консультанти ЦПРПП постійно працюють над підвищенням власного фахового рівня шляхом проходження навчання на курсах ОІППО, тренінгах ДСЯО, семінарах, майстер-класах. Працівники ЦПРПП були активними учасниками І та ІІ освітніх форумів для Центрів професійного розвитку педагогічних працівників.

Відповідно до Стратегії розвитку та плану роботи ЦПРПП налагоджено співпрацю з СОІППО, УДСЯО у Сумській області, Лебединським фаховим медичним коледжем.

Отже, роботу ЦПРПП з педагогами закладів освіти спрямовано на максимально індивідуальних підходах до організації роботи, їх професійний розвиток, забезпечення психологічної підтримки та консультування. Вся робота здійснюється задля надання кваліфікованої допомоги у подоланні професійних труднощів, шляхом аналізу недоліків та удосконалення організації роботи.

Консультанти Центру здійснюють методичну підтримку та забезпечують спільно з Центром позашкільної освіти проведення І етапу Всеукраїнського конкурсу-захисту учнів-членів Малої Академії наук України. Слід відзначити, що кожного року учні-лебединці здобувають перемоги не лише на обласному, а й всеукраїнському етапах. У 2023 році учениця ЗЗСО №7 стала учасником міжнародних змагань МАНівців.

2021-2022 роки були стартовими у роботі комунальної установи «Центр професійного розвитку педагогічних працівників Лебединської міської ради», які припали на пандемію та воєнний стан. Але перші здобутки та досягнення стали підтвердженням того, що загальними прагненнями та зусиллями працівників Центру створено творчий координаційний простір, основною формулою якого є: відповідальність, партнерство, відкритість інноваціям, індивідуальна траєкторія розвитку, а ефективним шляхом для професійного розвитку педагогічних працівників є комплексний підхід в організації взаємодії, партнерства, супроводу, підтримки академічної свободи педагогів. У 2023 році Центр продовжив роботу, активізувавши дистанційний формат зустрічей з педагогами та офлайн роботу з колективами закладів освіти громади.

Поряд з цим є певні труднощі, а саме:

  • зміна стереотипу громадської думки, що новостворена установа це не переформатування методичних кабінетів у Центри, це зовсім інші  функції та завдання перед працівниками;
    • відсутність нормативної бази щодо підвищення кваліфікації та фахового рівня працівників Центру;
    • виконання Центром не передбачених Положенням завдань;
    • покращення матеріально-технічної бази.

З метою підвищення ефективності діяльності Центру щодо надання консалтингових послуг педагогам в оволодінні сучасних інформаційних технологій, сприяти оновленню матеріально-технічної бази Центру.

Поділитися