Стан дотримання чинного законодавства у сфері містобудування та забезпечення містобудівною документацією населених пунктів Лебединської міської територіальної громади

Саме це питання було детально розглянуто під час апаратної наради під головуванням виконуючого обов’язки міського голови Світлани ГОРОШКО.

За інформацією начальника відділу містобудування та архітектури управління житлово-комунального господарства Лебединської міської ради Олександра НІКОНЕНКА, дотримання вимог чинного законодавства у сфері містобудування є запорукою сталого розвитку населених пунктів Лебединської міської територіальної громади. Основний закон, по якому на сьогодні взаємодіють суб’єкти у сфері будівництва є Закон України «Про регулювання містобудівної діяльності», який набрав чинності 20 березня 2011 року. До законодавчої бази у сфері будівництва відносяться також Закони України: «Про основи містобудування», «Про архітектурну діяльність», «Про будівельні норми», «Про відповідальність підприємств, їх об’єднань, установ та організацій за правопорушення у сфері містобудування», «Про генеральну схему планування території України», «Про охорону культурної спадщини», «Про ліцензування певних видів господарської діяльності», постанови Кабінету Міністрів України, накази Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України, державні будівельні норми України та інше. Повноваження органів місцевого самоврядування у сфері будівництва викладені у статті 31 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні».

Відповідно до статті 41 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» державний архітектурно-будівельний контроль за забудовою населених пунктів здійснюють уповноважені на те органи. На сьогодні таким органом є Державна інспекція архітектури та містобудування України та її територіальні органи. З метою посилення контролю за плануванням та забудовою територій органам місцевого самоврядування дозволено створювати місцеві органи з питань архітектурно-будівельного контролю відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 19 серпня 2015 року № 671 «Деякі питання діяльності органів державного архітектурно-будівельного контролю».

Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 13 березня 2022 року № 303 «Про припинення заходів державного нагляду (контролю) і державного ринкового нагляду в умовах воєнного стану» припинено проведення планових та позапланових перевірок об’єктів та суб’єктів господарювання, які функціонують у сфері будівельної діяльності. Позапланову перевірку об’єкта містобудування на сьогодні можна провести лише за розпорядженням Кабінету Міністрів України. Цим мораторієм на перевірки вміло користуються порушники чинного законодавства.

Згідно статті 376 Цивільного кодексу України Житловий будинок, будівля, споруда, інше нерухоме майно вважаються самочинним будівництвом, якщо вони збудовані або будуються на земельній ділянці, що не була відведена для цієї мети, або без відповідного документа, який дає право виконувати будівельні роботи чи належно затвердженого проекту, або з істотними порушеннями будівельних норм і правил. За проведення будівництва без належно оформленого дозволу на його початок передбачена адміністративна відповідальність згідно статті 96 Кодексу України про адміністративні правопорушення. За проведення самочинного будівництва передбачена також кримінальна відповідальність згідно статті 1971 Карного кодексу України. На даний час кримінальна справа по самовільному зайняттю земельної ділянки та самочинному будівництву скерована до Лебединського районного суду.

Характерним видом порушення чинного законодавства у сфері містобудування на території Лебединської міської територіальної громади є початок виконання будівельних робіт без належного оформленого  повідомлення або дозволу на їх початок, що в подальшому створює забудовнику певні  проблеми.

У 1990 році проектним інститутом «УкрНДІпромцивільбуд» (м.Київ) була розроблена містобудівна документація «Схема планування Лебединського району», яка була передана при ліквідації Лебединської районної державної адміністрації Сумській районній державній адміністрації.

Забезпечення якісною містобудівною документацією населених пунктів Лебединської міської територіальної громади передбачає ефективне використання земель та додаткові надходження до бюджету громади. Із 125 населених пунктів громади лише 40 мають розроблені генеральні плани. У 85 населених пунктів взагалі відсутня будь-яка містобудівна документація. Місто Лебедин, села Будилка, Великий Вистороп, Ворожба, Гудимівка, Калюжне, Курган, Михайлівка, Пристайлове, Рябушки, Червлене мають сучасні генеральні плани, які були розроблені після 2015 року. Інші генеральні плани сільських населених пунктів громади розроблені та затверджені в період з 1967 по 1992 роки, термін дії яких був продовжений рішенням сесій відповідних сільських рад.

На сьогодні на доопрацюванні знаходяться проекти 8 генеральних планів сільських населених пунктів.

Через відсутність генеральних планів населених пунктів громади відділ містобудування та архітектури управління житлово-комунального господарства Лебединської міської ради вимушений відмовляти фізичним та юридичним особам в отриманні висновку про відповідність земельної ділянки вимогам містобудівної документації місцевого рівня. Як наслідок земельні ділянки на території сільських населених пунктів не передаються зацікавленим особам в  оренду та власність. Розробка генеральних планів на кожний сільський населений пункт, що їх не має – є неефективне використання коштів громади.

Вказану проблему міг би вирішити комплексний план просторового розвитку громади, який об’єднує в собі землевпорядну та містобудівну документацію. Але вартість розробки даної містобудівної документації щорічно зростає. Якщо у 2021 році вартість розробки комплексного плану просторового розвитку громади становила 5,5 млн. грн., то на сьогодні вона становить близько 15,5 млн. грн. для Лебединської міської територіальної громади. Висока вартість розробки зумовлена великою загальною площею громади (164,8 тис. кв.км). Кінцевий термін забезпечення громад комплексними планами просторового розвитку був перенесений і на сьогодні становить 1 січня 2025 року, у зв’язку з військовими діями на території України.

Питання розробки містобудівної документації «Комплексний план просторового розвитку Лебединської міської територіальної громади» розглядалось на засіданні профільної депутатської комісії Лебединської міської ради. Забезпечення якісною містобудівною документацією території Лебединської міської територіальної громади гарантує стабільні надходження коштів до бюджету громади.

Поділитися