Саме це питання було детально розглянуто під час чергової апаратної наради.
За інформацією начальника управління освіти, молоді та спорту Тетяни Гримайло, сьогодні навчання дітей відбувається у складних воєнних умовах. Це виклик не тільки для дітей, сімей, а і для вчителів. У непрості часи війни діти так само переживають стрес і тривогу. Їх відчуття підсилені тим, що вони не завжди розуміють, що відбувається. Тому, сьогодні педагоги перемістили фокус уваги з академічних успіхів дітей на підтримку і нормалізацію здоров’я учнів. Сучасні умови спонукають педагогічну думку здійснювати пошук нових пріоритетів в освіті та вихованні підростаючого покоління, у центрі яких – особистість дитини з її потребами й інтересами, життєвими цінностями. Найголовнішою цінністю, яку має плекати сучасна школа, є здоров’я дитини, його формування і підтримка на різних етапах навчання.
З цією метою у закладах освіти громади впроваджуються проєкти та програми здоров’яспрямованого змісту. Серед технологій, які впроваджують педагоги закладів освіти громади, успішно зарекомендували себе наступні здоров’яспрямовані технології: здоров’язбережувальна технологія «Навчання в русі», оздоровчі технології терапевтичного спрямування: арттерапія, піскова терапія, ігрова терапія, музична терапія, кольоротерапія, казкотерапія; організаційно-педагогічні технології: планування навчального процесу, що сприяє запобіганню перевтоми, гіподинамії та інших дезадаптаційнних станів; навчально-виховні технології: корекція порушень постави, зміцнення серцево-судинної і дихальної систем за допомогою виконання дозованих навантажувальних вправ, зміцнення м’язів, розвиток гнучкості тіла (адресні комплекси корегуючої фізичної гімнастики для дітей з різними патологіями, комплекси дихальної гімнастики, заняття на тренажерах, пальчикова гімнастика тощо).
Крім технологій, які використовуються на уроках, заняттях у закладах загальної середньої та дошкільної освіти впроваджуються і навчальні програми здоров’яспрямованого змісту через курси за вибором, спецкурси, факультативи та гуртки. Серед зазначених проєктів та програм найбільш масовим є проєкт (курс) «Вчимося жити разом», спрямований на навчання дітей і підлітків життєвим навичкам, які сприяють соціальній злагодженості, полегшенню адаптації до нових життєвих обставин, відновленню психологічної рівноваги, розбудові здорових стосунків тощо. Реалізовувався зазначений проєкт на всіх 3-х ступенях школи на уроках з предметів «Я досліджую світ», «Основи здоров’я», у старшій школі на виховних годинах та позакласних заходах.
З метою забезпечення здорового способу життя, формування ціннісного ставлення дітей до здоров’я, розвитку здоров’язбережувального середовища заклади освіти громади здійснюють здоров’яспрямовану освітню діяльність. Протягом жовтня 2021-2023 років відбулася суттєва активізація роботи закладів освіти з означеної проблеми. Так, здоров’язбережувальні осередки та різні моделі Шкіл здоров’я функціонують в 11 закладах освіти. У закладах освіти створено власні концепції та програми функціонування різних моделей шкіл здоров’я (Школи сприяння здоров’ю, Школи, дружні до дитини, Безпечні і дружні до дитини школи). Упроваджуються здоров’язбережувальні освітні програми, навчальні проєкти, курси, факультативи, гуртки. Функціонують творчі групи, методичні об’єднання педагогів. Діяльність спрямовується на формування здоров’язбережувальної компетентності в учасників освітнього процесу, позитивної мотивації на здоровий спосіб життя у дітей та учнівської молоді, упровадження здоров’язбережувальних технологій в освітній процес. До діяльності залучаються батьки, громадськість, органи учнівського самоврядування.
У 2023 році в закладах освіти впроваджувалися наступні проєкти та програми всеукраїнського рівня: «Сприяння просвітницькій роботі «рівний – рівному» серед молоді щодо здорового способу життя», «Дорослішай на здоров’я», «Я – моє здоров’я – моє життя», «Захисти себе від ВІЛ», «Вчимося жити разом», «Психологія спілкування», «Особиста гідність. Безпека життя», «Людина та її здоров’я», якими було охоплено 217 учнів.
Центром професійного розвитку педагогічних працівників Лебединської міської ради здійснюється методичний супровід здоров’яспрямованої діяльності в системі дошкільної, загальної середньої та позашкільної освіти, розвитку здоров’язбережувальної компетентності педагогів, функціонування мережі Шкіл здоров’я. Протягом листопада 2021 року – березня 2023 року Центр сприяв участі в заходах всеукраїнського та обласного рівнів з питань здоров’яспрямованої діяльності закладів освіти:
– розбудови та забезпечення функціонування в закладах освіти певної моделі Здорової школи (осередку здоров’я); Школи здоров’я (сприяння здоров’ю); Безпечної й дружньої до дитини школи тощо;
– упровадження цільових проєктів, програм та превентивних заходів щодо культури здорового харчування, профілактики булінгу та інших негативних проявів у дитячому та молодіжному середовищі, ВІЛ-інфекції/СНІДу, формування здорового способу життя та культури здоров’я в молодого покоління;
– відпрацювання інноваційних технологій навчання учнів здоров’ю (курси підвищення кваліфікації «Уроки здорового харчування в закладах освіти», «Моделювання шкіл здоров’я в закладах освіти», «Безпечне і здорове освітнє середовище в Новій українській школі» тощо).
Окреслені питання розглянуто семінарах, нарадах для педагогів, які проводились в онлайн форматі Центром професійного розвитку педагогічних працівників.
Методичні матеріали з питань створення безпечного освітнього середовища, упровадження факультативних курсів і навчальних програм здоров’язбережувального зміcту розміщено на сайті Центру професійного розвитку педагогічних працівників.
Лебединський закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів №3 презентував досвід роботи закладу освіти з питань здоров’язбереження на ІІ регіональній науково-педагогічній конференції «Здоров’яспрямована діяльність у сучасному освітньому просторі», ІІІ Всеукраїнській науково-практичній конференції з Міжнародною участю «Арт-терапевтичні технології у здоров’язбережувальній діяльності сучасних закладів освіти», семінарі-нараді для спеціалістів органів управління освітою «Становлення Шкіл здоров’я в закладах освіти Сумщини», обласній серпневій конференції педагогічних працівників Сумської області «Освітнє середовище – простір гармонійного розвитку нового покоління». Директор закладу проводила майстер-класи на базі Сумського обласного інституту післядипломної педагогічної освіти з досвіду становлення та функціонування різних моделей шкіл здоров’я в закладі загальної середньої освіти для слухачів курсів підвищення кваліфікації «Моделювання шкіл здоров’я в закладі освіти», педагоги закладу виступали на пленарному, секційних засіданнях під час Всеукраїнської науково-методичної конференції «Здоров’я, добробут, безпека освіта для сталого розвитку».
Педагоги Лебединського закладу загальної середньої освіти І-ІІІ ступенів № 6 взяли участь у Всеукраїнському проєкті «Єдина Україна» за концепцією «Спорт заради розвитку», у круглому столі «Реформи в освіті – здорові та активні діти і молодь», V Всеукраїнській науково-практичній конференції «Здоров’я, добробут, безпека, освіта для сталого розвитку».
Кожен заклад освіти має напрацьований досвід результативної роботи із впровадження здоров’язбережувальних технологій в освітній процес закладу. Слід відзначити серед закладів дошкільної освіти функціонування гуртка «Фітбол-гімнастика», впровадження технології пісочної терапії (заклад дошкільної освіти «Чайка»), впровадження технологій пісочної терапії та анімації (заклад дошкільної освіти «Казка»), використання ландшафтного дизайну території закладу, території поза межами закладу (ліс, озеро) для туризму та оздоровлення (заклад дошкільної освіти «Сосонка»).
У закладах загальної середньої освіти:
Будильський ЗЗСО – проведення «веселих перерв», використання прийомів кольоротерапії, аромотерапії;
Лебединський ЗЗСО №3 ˗ у закладі освіти створена та ефективно функціонує власна модель Школи сприяння здоров’ю. Заклад увійшов до мережі «Шкіл, дружніх до дитини», впроваджуючи нові проєкти з проблем протидії ВІЛ-інфекції/СНІДу та забезпечення європейських стандартів якісної превентивної освіти за підтримки Європейського Союзу та Глобального Фонду (проєкт превентивного спрямування «Fair-Play ˗ Чесна Гра» як частина Національної кампанії «Не дай СНІДу шанс»). Заклад освіти активно співпрацює з громадськістю та закладами сприяння здоров’ю. Прикладом подібної співпраці стала перемога громадсько-батьківсько-педагогічної команди закладу в міському конкурсі соціальних проєктів, і як результат ˗ облаштування спортивно-ігрового майданчика на території навчального закладу. Досвід закладу освіти з питання «Організація здоров’яспрямованої діяльності у загальноосвітньому навчальному закладі» занесений до обласної картотеки передового педагогічного досвіду СОІППО. Директор Фролова Т.І. є членом лабораторії здоров’яспрямованої діяльності в закладах освіти КЗ СОІППО;
Лебединський ЗЗСО №4 ˗ результативна участь у проєкті глобальної кампанії «Супергерої Fast» (понад 2 роки). Результатом участі є перехід на новий рівень амбасадорів проєкту «Супергерої Fast»;
Лебединський ЗЗСО №6 ˗ «родзинками» здоров’яспрямованої діяльності закладу освіти є: Угода про співпрацю з Київським навчально-науковим олімпійським інститутом Національного університету фізичного виховання і спорту України; з 2013 року працює секція з боксу, випускник є бронзовим призером чемпіону Європи; функціонування шкільного музею Спортивної слави; проведення щорічного традиційного свята «Фестиваль спорту, краси і здоров’я»; щорічний традиційний Олімпійський день із заслуженими майстрами спорту України; тісна співпраця з головою НОК України у Сумській області Оленою Петровою;
Маловисторопський ЗЗСО – впровадження шкільного проекту «Фітокав’ярня»;
Межиріцький ЗЗСО є учасником україно-швейцарського проєкту «Будь активним заради миру», напрямок «Активні перерви»;
Московськобобрицький ЗЗСО – заняття учнів тренажерному комплексі як один з елементів здоров’язбережувальних технологій.
З листопада 2022 року у закладах освіти громади реалізується обласний проєкт «Завжди поруч», мета якого– надання психологічної підтримки педагогам як умови збереження психічного здоров’я здобувачів освіти.