Про новий санітарний регламент для закладів загальної середньої освіти

Державні правила і норми влаштування, утримання загальноосвітніх навчальних закладів та організації навчально-виховного процесу (ДСанПіН 5.5.008-01), що діяли з 2001 року, скасовано.

З 01 січня 2021 року набув чинності Санітарний регламент для закладів загальної середньої освіти, затверджений наказом МОЗ України від 25.09.2020 № 2205 (далі – Регламент).

У новому документі містяться санітарно-гігієнічні норми щодо облаштування території школи, її будівлі та навчальних приміщень, зокрема, спортивних майданчиків, фізкультурно-спортивних приміщень, кабінетів інформатики, санітарні вузли, приміщення допоміжного та підсобного призначення, як  утримувати басейни тощо.

Регламент визначає, як безпечно організувати освітній процес та роботу з технічними засобами, водопостачання, водовідведення та опалення, повітряно-тепловий режим, природне та штучне освітлення, харчування, медичне обслуговування, як контролювати шуми й вібрацію.

Крім зазначеного, новий Регламент враховує інтереси дітей з особливими освітніми потребами, розвиток технічних засобів навчання і правила їхнього використання під час освітнього процесу, приділяє багато уваги шкільному раціону учнів.

Ключові особливості нового Санітарного регламенту для закладів загальної середньої освіти

Учні, які проживають на відстані більше 2 км від закладу освіти, повинні бути забезпечені транспортом для підвезення до шкіл.

Усі працівники шкіл повинні проходити профілактичні медичні огляди. У разі порушення термінів проходження огляду працівники не повинні допускатися до школи та залучатися до освітнього процесу. Оренда шкіл не під освітні потреби чітко заборонена.

Чітко встановлені вимоги до благоустрою території шкіл та встановлено, хто несе відповідальність і хто повинен стежити за дотриманням цих норм.

МОЗ дозволило до використання у закладах освіти дротове або бездротове підключення до мережі інтернет. У разі, якщо використовується бездротове підключення, роутери повинні бути на висоті не менше 2 метрів від підлоги та вимикатися у позанавчальний час.

Встановлено також вимоги до комп’ютерного обладнання, яке використовується в закладах освіти, оскільки попередні норми (2001 року) не актуальні. Якщо ідеться про ПК, то екран повинен бути не менше 15 дюймів, якщо використовуються ноутбуки, тоді дозволяється, щоб екран був 14-дюймовим, але має бути окрема мишка та клавіатура.

У кожному  закладі передбачається як мінімум 2-3 розміри відповідно промаркованих меблів. Щоб профілактувати порушення постави потрібно не тільки підбирати меблі за зростом, а й запропоновано не менше 2 разів на рік пересаджувати учнів в інші ряди. Це послужить також профілактикою порушень зору та слуху. Допускається кругове або інше розміщення парт.     

Робочі місця для учнів з особливими освітніми потребами обладнуються відповідно до потреб дитини. Рекомендації щодо таких особливостей облаштування робочого місця для конкретної дитини мають надаватися у висновках інклюзивно-ресурсних центрів. 

Скасовано вимоги до наявності спальних кімнат для першокласників, разом з тим, рекомендовано облаштувати місця відпочинку учнів (ігровий осередок).

Дітей, які часто страждають простудними захворюваннями, ревматизмом, ангінами, рекомендовано розміщувати у третьому ряду від вікна, тобто ближче до внутрішньої стіни класу.

Учні початкових класів більше не можуть навчатися у другу зміну, початок навчального дня не повинен бути раніше 8:00 години, початок занять у другу зміну – не пізніше 14:00 години (для здобувачів освіти за вечірньою формою – не пізніше 16:00 години). У закладах освіти, які працюють у дві зміни, навчання класів з інклюзивним навчанням усіх вікових груп повинно бути організовано у першу зміну.

Санітарні вузли мають розміщуватися лише у приміщенні. У них мають бути паперові або електрорушники, рідке мило, туалетний папір. Регламент передбачає, що на кожному поверсі в санітарних вузлах для учнів має бути спеціально обладнана кабіна для дітей з інвалідністю, зокрема, для учнів, що пересуваються на кріслах колісних, за допомогою милиць чи інших засобів.

Змінені підходи до організації харчування. Встановлено низку обмежень щодо вмісту у продуктах солі, цукру, жирів.

Визначено перелік продуктів, які заборонено продавати у шкільних буфетах, а також у шкільних автоматах. Ідеться про чіпси, сухарики, попкорн, цукерки та інше.

Встановлена група харчових продуктів, що повинні бути у щоденному раціоні учнів. Наприклад, злакові, овочі, фрукти, молочні продукти. Передбачено дієтичне харчування для учнів з різними порушеннями стану здоров’я, у тому числі з непереносимістю глютену, лактози, фенілаланіну.

У додатках до Санітарного регламенту визначено наступне:

  • яку рослинність заборонено висаджувати на території школи;  
  • яких розмірів мають бути меблі;
  • які допустимі рівні загального штучного освітлення, звуку та звукових тисків у приміщеннях закладів освіти та на прилеглій до них території, допустимі значення вібрації в будівлях закладів освіти;
  • як ефективно складати розклад занять для учнів та яке максимально можливе тижневе навантаження учнів;
  • які вправи для рухової активності та для очей потрібно робити на занятті під час перерви;
  • як організовувати харчування дітей, зокрема, дітей з особливими дієтичними потребами, включаючи харчову алергію та непереносимість окремих харчових продуктів або речовин, та які харчові продукти заборонено реалізовувати в закладах освіти;         
  • який санітарно-дезінфекційний режим у закладах освіти в період карантину.
Поділитися