Застосування засобів захисту рослин авіаційним способом

Головне управління Держпродспоживслужби в Сумській області у зв’язку зі значним підвищенням попиту на використання сільськогосподарськими підприємствами, фермерами, іншими суб’єктами господарювання авіаційного методу обробки полів пестицидами та агрохімікатами, надає до врахування у роботі інформаційно-аналітичне повідомлення щодо застосування засобів захисту рослин, зокрема, авіаційним способом. Авіахімобробка полів – це посів, захист, підгодівля і стимуляція росту рослин. Є ще інші переваги – працюючи над полем, літак не ущільнює грунт і залишає рослини недоторканими, рівномірно розподіляє препарати на оброблюваній площі, економить фінанси і час. Загалом сільськогосподарська авіація сприяє валовому збору врожаїв.

З одного боку – ніби йде до кращого. Питання захисту рослин від хвороб і шкідників стають все актуальнішими. Зміна клімату зумовлює підвищення активності бур’янистих рослин та шкідливих для сільського господарства комах.Через це хімічна обробка полів авіацією у сучасному землеробстві має слугувати справі збереження майбутнього врожаю і в якісному, і в кількісному сенсі. З іншого – часто після проведення авіахімічних обробок до Держпродспоживслужби надходять скарги селян щодо загибелі врожаю овочевих культур на їх городах через те, що літак розпилив пестициди над їхніми землями на краю села, немало людей відчувають погіршення самопочуття і, хоча звернень до лікарів з цього приводу не було, сама можливість виникнення різних патологій вже лякає людей. Адже відомо, що від неконтрольованого застосування пестицидів такі випадки теоретично можливі – починаючи від захворювань шлунково-кишкового тракту та органів дихання до онкопатології.

Діяльність сільськогосподарських підприємств в Україні, а також фізичних осіб у сфері вирощування рослинної продукції у силу своїх особливостей є одним із найризикованіших видів підприємницької діяльності. Попри те ця галузь останні роки надзвичайно стрімко розвивається. Відтак, існує чимало ризиків, з якими стикаються у своїй діяльності як сільськогосподарські підприємства, застосовуючи хімічну обробку угідь, так і звичайні громадяни. Законодавство України про застосування пестицидів складається з однойменного закону «Про пестициди і агрохімікати», Закону України «Про захист рослин» та відомчих наказів, основними з яких є Державні санітарні правила Міністерства охорони здоров’я України, затверджені наказом № 1 від 03.08.1998 про «Транспортування, зберігання та застосування пестицидів у народному господарстві», Державних санітарних правил авіаційного застосування пестицидів і агрохімікатів у народному господарстві України, що затверджені наказом Міністерства охорони здоров’я України від 18.12.1996 №382 та інші. Крім того, Законами України «Про місцеву державну адміністрацію», «Про місцеве самоврядування», «Про охорону навколишнього природного середовища» відповідальність за здійснення контролю у цій сфері, координація діяльності сільгосппідприємств та інформування покладається не тільки на органи контролю, а й на посадових осіб місцевого самоврядування.

Виконання авіаційних робіт по застосуванню пестицидів у сільському і лісовому господарстві повинно здійснюватися у відповідності до вимог «Державних санітарних правил авіаційного застосування пестицидів і агрохімікатів у народному господарстві України» ДСП 382-96, затверджених наказом МОЗ України від 18.12.1996 № 382.

Для виконання авіаційних робіт по застосуванню пестицидів при проведенні агрохімічних заходів за сільськогосподарськими і лісовими культурами дозволяється використовувати повітряні судна (літаки, вертольоти, надлегкі літальні апарати), які зареєстровані в державному реєстрі повітряних суден цивільної авіації України та мають сертифікат на право виконання авіаційно-хімічних робіт.

Авіаційним методом можуть бути застосовані тільки ті пестициди і агрохімікати, що пройшли державну реєстрацію і включені в «Перелік препаратів, дозволених до авіаційного застосування в Україні». Відповідальність за дотримання вимог санітарних правил і норм при авіаційному застосуванні пестицидів покладається на замовника виконання авіаційних робіт та власника повітряних суден сільгоспавіації. Авіаційні працівники (пілоти, техніки, інженери, мийники), а також працівники замовника (робітники завантажувального майданчика, сигнальники) повинні мати допуск на право здійснення робіт з пестицидами і агрохімікатами, який видається після проходження медичного огляду і спеціального навчання керівниками підприємств, в яких вони працюють. Всі працівники, які зайняті на авіаційно-хімічних роботах повинні мати при собі Допуск, медичну книжку і наряд на виконання певних робіт з пестицидами і агрохімікатами. Для виконання робочих польотів при авіаційному застосуванні пестицидів в сільському і лісовому господарстві повинні використовуватись постійні, а при їх відсутності – тимчасові аеродроми і вертодроми сільгоспавіації, які мають санітарний паспорт або дозвіл на право експлуатації.

Заплановані для авіаційних обробок сільськогосподарські і лісові угіддя повинні бути занесені на карти-схеми землелісокористування. Проекти авіаційно-хімічних робіт погоджуються установами Держпродспоживслужби не пізніше 10 діб до початку робіт.

За три доби до початку проведення авіаційних обробок замовник робіт повинен здійснити запобіжні заходи згідно з вимогами ДСП 382-96. При застосуванні пестицидів за допомогою авіації необхідно суворо витримувати визначені санітарно-захисні зони від ділянок авіахімічних обробок до інших об’єктів (населених пунктів, тваринницьких і птахоферм, джерел водопостачання, тощо).

Застосування пестицидів авіаційним методом в сільському господарстві повинно здійснюватися в ранкові та вечірні години дня, при швидкості руху повітря, що не перевищує 3-4 м/с і температурі повітря не вище +22 °C Застосування пестицидів авіаційним методом не повинно супроводжуватися забрудненням повітря населених пунктів, води джерел питного водопостачання та культурно-побутового призначення. Кожен, хто при здійсненні сільськогосподарської діяльності використовує хімічну оброку, зобов’язаний виконувати вимоги вказаних правових актів. Практика доводить, що підприємства та звичайні громадяни не завжди вивчають положення наведених норм при застосуванні у своїй діяльності пестицидів. Це призводить, у свою чергу, до порушень закону та збитків на значні суми коштів, яких за звичайних обставин можна було б уникнути. Так, наприклад, якщо Агрофірма проводить хімічну обробку сільськогосподарських угідь пестицидами (в тому числі не авіаційним методом), відповідно до відомчих нормативних актів, до всіх видів робіт, пов’язаних із застосуванням пестицидів, робітники повинні допускатися по наряду при наявності посвідчення про спеціальну підготовку та медичної книжки встановленого зразка на право робіт із пестицидами. Усі роботи з пестицидами і протруєним насіннєвим матеріалом обов’язково реєструються у спеціальних журналах. Роботи з пестицидами проводяться у ранні (до 10-00 год.) і вечірні години (після 18-00 год.) при мінімальних висхідних повітряних потоках. Як виняток, допускається проведення обробок у денні години у похмурі і прохолодні дні з температурою навколишнього повітря нижче +10°C. У зоні роботи з пестицидами необхідно обладнати місця для відпочинку і споживання їжі, які забезпечуються бачками з питною водою, рукомийником і медичною аптечкою. Це місце повинно розташовуватися не ближче 200 м від межі застосування пестицидів.

Також встановлено, що завчасно, але не менше ніж за дві доби до початку проведення кожної хімічної обробки, адміністрація господарств сповіщає населення, власників суміжних сільськогосподарських угідь та об’єктів про місця, строки і методи застосування пестицидів. У період проведення робіт у радіусі 200 м від меж ділянок, що обробляються, повинні бути встановлені попереджувальні написи.

З цього приводу виникають проблемні питання. Так, якщо у санітарних правилах і встановлено безумовний обов’язок господарств та інших осіб повідомляти населення та власників суміжних сільськогосподарських угідь про застосування пестицидів, то яким чином це робити, не говориться взагалі. Судова практика свідчить, що належним повідомленням у таких випадках буде публікація відповідного оголошення у місцевих газетах. Таке твердження базується на тому, що хоча до судів і подавалися позовні заяви, у яких позивачі просили визнати такий спосіб неналежним, і вимагали доводити до їх відома та відома населення інформацію про початок застосування пестицидів шляхом направлення адресних листів, такі вимоги суддями не задовольнялися. Таким чином, при обробці сільськогосподарських угідь пестицидами відповідному суб’єкту, що здійснює таку діяльність, необхідно повідомляти про це не тільки через пресу, а й через органи місцевого самоврядування, що забезпечує спільну відповідальність сторін щодо інформування місцевого населення. Лише у такому випадку можна уникнути порушення законодавства та небезпеки порушення прав та інтересів інших осіб.

У разі, якщо пестициди було застосовано, але населення та власників суміжних сільськогосподарських угідь попереджено не було, та у зв’язку з цим останнім було завдано збитків, то потерпілі мають повне право звертатися до суду. Представники Держпродспоживслужби за рішенням судді беззаперечно будуть залучені в якості експертів по справі або свідків. У таких випадках можна з упевненістю говорити, що нанесена шкода буде компенсована судовим порядком.

Для захисту життя та здоров’я громадян органам Держпродспоживслужби, а також у разі відстоювання інтересів потерпілих у суді, необхідна консолідована робота державних органів виконавчої влади та місцевого самоврядування спільно з населенням в плані доведення обставин, від яких напряму залежить задоволення чи незадоволення позовних вимог.

Такими обставинами, зокрема, є: завдання особі шкоди; протиправна діяльність винного; причинний зв’язок між протиправною дією та завданою шкодою.

Потерпілий, встановивши, що внаслідок застосування пестицидів у нього виникли негативні наслідки (пошкодження посівів, дерев, загибель корисних комах (бджіл), забруднення тощо), повинен цей факт одразу зафіксувати. Зокрема, належними доказами для доведення цього перед судом будуть:

  •  акт обстеження, обстеження проводиться комісією за участі представників Держпродспоживслужби, потерпілого представника підприємства, що вчинило порушення;
  • протокол лабораторних досліджень проб ґрунту, сільськогосподарських культур, решток корисних комах, тощо;
  •  документи, що підтверджують вартість майна, яке було пошкоджене внаслідок дій відповідача;
  •  покази свідків.

Під час обстеження можна звертатися до різноманітних державних та приватних лабораторій та наукових закладів.

Аналогічно доводиться факт нанесення шкоди здоров’ю або погіршення його стану внаслідок застосування пестицидів. На розгляд комісії подаються медичні довідки зі встановленим діагнозом «отруєння пестицидами» (або з підозрою на таке отруєння), підтверджені факти звернення за медичною допомогою синхронізовані з проведенням хімічної обробки сільгоспугідь. Необхідно довести, що обробку агрохімікатами відповідач провів всупереч вимогам чинного законодавства України, зокрема Закону України «Про пестициди і агрохімікати», Закону України «Про захист рослин», Державних санітарних правил тощо.

Причинний зв’язок між протиправною дією та завданою шкодою може підтвердити протокол лабораторних досліджень, у якому має бути зазначено, який саме пестицид виявлено у зразку (пробі) і чи є він тим самим препаратом, який застосував відповідач.

Поділитися

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *