Про легалізацію заробітної плати та забезпечення прав застрахованих осіб

Білопільським об’єднаним управлінням Пенсійного фонду України Сумської області, у межах компетенції вживаються заходи, спрямовані на виявлення та детінізацію трудових відносин та заробітної плати.

Для цього використовується дуже дієвий і, можна сказати, унікальний інструмент — реєстр застрахованих осіб загальнообов’язкового державного соціального страхування. Інформація, котру він містить, даний реєстр, дає змогу щомісячно здійснювати моніторинг персоніфікованих даних про заробітну плату працюючих громадян. У І кварталі 2018 році за результатами моніторингу реєстру застрахованих осіб по 118 суб’єктах господарювання, звітність яких свідчить про ймовірне недотримання вимог в оплаті праці та пенсійному страхуванні, матеріали направлялись місцевим органам виконавчої влади, державній інспекції нагляду за додержанням законодавства про оплату праці, правоохоронним та податковим органам, соціальним партнерам.

На 6 засіданнях робочих груп, які відбулися в Лебединській  райдержадміністраці та міській раді  заслухано 77 роботодавці, які не дотримуються вимог законодавства в частині мінімальної заробітної плати та допускають інші порушення трудового і пенсійного законодавства. В результаті 68 найманим працівникам здійснено доплату до мінімальної заробітної плати, як наслідок забезпечено їм право на зарахування страхового стажу у повному обсязі.

На жаль на сьогодні, відносини між роботодавцями та найманими працівниками не завжди відповідають нормам законодавства, а виплата нелегальної заробітної плати, все більше набуває характеру соціального явища. Працівник, який погоджується на працевлаштування без оформлення трудових відносин, виявляється повністю беззахисним перед роботодавцем. Усна домовленість жодним чином не фіксується юридично, роботодавець сплачує стільки, скільки вважає за потрібне, і доти, поки, вважає за потрібне. Працівник не має доказів на підтвердження дійсного розміру своєї заробітної плати та трудового стажу. Неоформлений офіційно працівник ризикує залишитися без права на отримання соціальних пільг та виплат, гарантованих державою, особливо при нарахуванні пенсії та здійсненні перерахунків пенсій у подальшому.

Варто нагадати, що відповідно до діючого пенсійного законодавства встановлена пряма залежність розмірів пенсій від страхового стажу та заробітку, з якого фактично сплачені страхові внески до Пенсійного фонду.

Законом України “Про загальнообов’язкове державне пенсійне страхування” передбачено, що страховий стаж – це період протягом якого особа підлягає загальнообов’язковому державному пенсійному страхуванню, та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок. Тобто, якщо працівнику нарахована заробітна плата менше законодавчо встановленого  мінімального рівня і з неї сплачено страхові внески до Пенсійного фонду України, то такий місяць повністю враховується до страхового стажу і заробітна плата за цей місяць врахується для обчислення пенсії (з 1 січня 2018 року  3723х22%=819,06 грн.).

Якщо ж сума нарахованої заробітної плати, з якої сплачені страхові внески, менша за мінімальний рівень, страховий стаж становить неповний місяць і обчислюється пропорційно заробітній платі.

Якщо з якихось причин роботодавець не сплачує внески на загальнообов’язкове державне пенсійне страхування за своїх найманих працівників, то періоди, за які не сплачені внески “випадають” із страхового стажу найманого працівника та  не включаються в заробіток для розрахунку розміру пенсії.

З метою захисту прав застрахованих осіб з 1 січня 2015 року введено обов’язкову сплату роботодавцем єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування від мінімальної заробітної плати, у разі якщо працівник за основним місцем роботи отримує суму меншу за мінімальну заробітну плату.

Крім того, згідно Закону України “Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо підвищення пенсій” починаючи з 1 січня 2018 року право на призначення пенсії за віком мають особи за умови наявності 25 років страхового стажу, а з 2028 року – 35 років страхового стажу.

Підприємства, установи, організації та громадяни – суб’єкти підприємницької діяльності, при виплаті заробітної плати, повинні дотримуватись вимог чинного законодавства, нести відповідальність за порушення норм законодавства щодо виплати заробітної плати. Слід звернути увагу на те, що згідно статті 265 КЗпП передбачена адміністративна та кримінальна відповідальність роботодавця за порушення вимог законодавства про працю.

Легалізація трудових відносин і заробітної плати, ліквідація прихованої заробітної плати – є одним із ключових напрямків роботи усіх державних органів. Але вирішувати  цю проблему треба спільними зусиллями – як державі, так і працівникам. Адже, отримуючи заробітну плату в “конверті” людина залишається соціально незахищеною.

Крім того, хотілось би нагадати, що зареєструвавшись на офіційному веб-порталі Пенсійного фонду України (www.portal.pfu.gov.ua), Ви зможете контролювати не тільки свій офіційний розмір заробітної плати, а і факт сплати страхових внесків роботодавцем, що в подальшому дає підстави для зарахування повноцінного страхового стажу.

Поділитися

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *