Мистецький проект «Art-простір» (частина #53)

У РІДНОМУ КРАЇ (1964 р.)
Басанець Петро Олексійович (1926-2007)

Розмір: 173  х 134 см
Полотно, олія
В колекції: 
з 1965  року

Живописець, графік, педагог – Петро Олексійович Басанець – один з провідних українських художників кінця ХХ століття, чиєму таланту пощастило бути оціненим ще за життя. Майстер станкового живопису, він у своїх картинах відобразив не статично-пейзажну, а живу Україну. Візитівкою творчого доробку художника стали портретно-жанрові композиції на історичну тему.

Одна із таких робіт – епічна картина «Україна духовна» сьогодні прикрашає залу Маріїнського палацу. На унікальному величезному полотні — ціле сузір‘я видатних українців: близько 150 історичних особистостей, які жили і творили в Україні і для України.

Перші кроки у живописі Петро Басанець зробив ще у своєму рідному селі Бурімці на Чернігівщині. Війна завадила навчанню, проте по її завершенні та звільненні у запас, Басанець одразу вступив до Одеського художнього училища. Продовжив навчання у Київському художньому інституті, де відвідував  майстерні Карпа Трохименка, Віктора Пузиркова та Володимира Костецького. За рекомендацією останнього – залишився на викладацькій роботі, пропрацювавши на кафедрі живопису та малюнку, майже, 40 років. Народний художник УРСР (1990), професор Київської національної академії образотворчого мистецтва і архітектури (з 1983).

Мистецтвознавці відзначають, що кожен твір Басанця — це плід глибоких роздумів та безперервних шукань. В них щирість української душі, а всі важливі проблеми, що тривожать суспільство, художник сприймає як свої власні.

Слід відзначити, що Петро Басанець відомий, насамперед, як автор психологічно переконливих образів у жанрі портрета. Цим його роботам притаманне поєднання громадянського пафосу з посиленою увагою до особистості героя, зокрема у творах, присвячених образу Тараса Шевченка. Мало хто з українських художників не намагався створити образ Кобзаря. Петро Басанець не став винятком.

Великий живописний твір «У рідному краї» (інша назва – «На Чернігівщині») вражає, передусім, своєю національною сутність. Це роздум про життя та місію Кобзаря. Виконаний у цілком реалістичній манері, він виказує приналежність його автора до класичних традицій живопису. Майстерність у побудові композиції та вдалий, гармонійний  колорит свідчать про талант і вправність художника.

На полотні – типовий український краєвид: на тлі старого млина виділяється міцна фігура Шевченка в оточенні селян. В його постаті та обличчі відчувається високий дух, талант, надзвичайна аура і разом з тим якась туга за долю України. Українську національну тему підкреслює вишиванка Шевченка, виконана у жовто-блакитних кольорах.

Картина присвячена останньому перебуванню Шевченка на Чернігівщині, влітку 1859 р. В роботі над нею, художнику вдалося створити цільний образ неординарної, із сильним характером людини, що зовні та внутрішньо нагадує нам Сократа.

Вірний своїй патріотичній філософії, Басанець через свою творчість намагався повернути українцям незабутні сторінки історії, святу пам’ять про національних героїв та пронести любов до України та українського  народу.

Ближче познайомитися з картиною Петра Басанця «У рідному краї», а також іншими роботами українських художників другої половини ХХ століття можна у шостому залі Лебединського міського художнього музею ім. Б. К. Руднєва. Музей знаходиться за адресою: м. Лебедин, пл. Волі, 17, тел. 2-18-81. Сайт музею – http://artmuseum.lebedyn.org/

Художній музей

Поділитися

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *