Сьогодні, 5 березня відбулася апаратна нарада, яку провів міський голова Олександр Бакликов. На ній було розглянуте питання: “Про стан виконання делегованих повноважень у сфері захисту прав споживачів 2017 році”. Доповідав начальник відділу торгівлі, побутового обслуговування населення та захисту прав споживачів управління економічного розвитку і торгівлі виконавчого комітету Лебединської міської ради Олексій Харченко.
За минулий рік до відділу торгівлі, побутового обслуговування населення та захисту прав споживачів звернулося 78 (75 за 2017 р.) осіб. Позитивно вирішено на користь споживачів 65 питань, що становить 83% від всіх звернень. По фактам продажу товарів неналежної якості, наданих неякісних послуг 19 споживачам повернуті кошти в сумі 91,2 тисяч гривень, 17 споживачам проведений обмін на інший товар та здійснено 17 гарантійних ремонтів з пропорційним зменшенням ціни за товар, 15 споживачам надана допомога в оформленні письмових претензій до продавців.
На базі відділу постійно працює громадська приймальня з питань захисту прав споживачів та ринкового нагляду. Надаються консультації споживачам про їх права та рекомендації щодо дій споживачів в різноманітних ситуаціях. Так у 2017 році надано 98 консультацій та роз’яснень.
Із загальної кількості питань, які одержані і розглянуті, це в основному продаж неналежної якості мобільних телефонів, комп’ютерної техніки, пральних машин, установка металопластикових вікон та дверей. Слід відмітити суттєве збільшення у 2017 році звернень на предмет надання якісних послуг у сфері пасажирських перевезень по місту Лебедину. Більшість скарг – це не виконання в повному обсязі вимог законодавства щодо безкоштовного перевезення всіх пільгових категорій осіб у міському пасажирському транспорті загального користування.
Основні зауваження споживачів- це порушення ст. 8 Закону України “Про захист прав споживачів” приватними підприємцями (реалізаторами) при здійсненні торгівельної діяльності та надання послуг населенню, а саме:
- затримка власниками магазинів прийому від покупців та відправлення до сервісних центрів для гарантійного ремонту неякісних товарів складного асортименту;
- при продажу товарів складного асортименту та взуття не оформляються гарантійні талони;
- на час гарантійного ремонту не завжди надаються з обмінного фонду мобільні телефони, телевізори, холодильники та інша електропобутова техніка, що передбачено Постановою Кабінету Міністрів України від 19.03.1994 р. № 172. «Про перелік товарів, з яких утворюється обмінний фонд»;
- допускаються часті випадки, коли не надаються чеки на придбаний товар;
- порушується право споживача на інформацію про продукцію.
З метою покращення обслуговування населення, відділ торгівлі проводить профілактичну робота із суб’єктами господарювання щодо покращення ситуації у сфері захисту прав споживачів та останніх змін у законодавстві. За результатами роботи у 2017 році слід відзначити професійну підготовку продавців та сучасний підхід у взаєминах із споживачами в магазинах «Чистий дім», «Алло», «Салон зв’язку», «Sаmsung», також цим суб’єктам підприємницької діяльності вдалося забезпечити належний розгляд звернень громадян.
По суб’єктивним та об’єктивним причинам виникають найбільші труднощі в роботі з магазином «Техносвіт». Працівники даного магазину надають неправдиву інформацію споживачам, оформляють документи на гарантійне обслуговування з порушеннями (терміни завищені, інформація про зовнішній стан речі неправдивий), здійснюються повторні ремонти техніки одної і тієї самої несправності.
З метою підготовки торгових об’єктів до роботи у весняно-літній період у 2017 році обстежено 8 підприємств торгівлі та 5 підприємств ресторанного господарства міста на предмет дотримання Правил торгівлі продовольчими товарами.
Відповідно до розпорядження міського голови від 02.06.2017 № 80-ОД «Про створення робочої групи з обстеження підприємств торгівлі, громадського харчування» спеціалістами управління Держпродспоживслужби в Лебединському районі, фахівцями батальйону Управління поліції охорони в Сумській області та представниками виконавчого комітету Лебединської міської ради проведено обстеження ПО «Лебединський ринок» та 34 закладів торгівлі та громадського харчування на предмет недопущення епідемічних ускладнень, випадків ботулізму на території міста Лебедина. У ході обстежень була ліквідована стихійна торгівля живою рибою у невстановлених місцях. На правопорушників складено два адміністративні протоколи.
У зв’язку із мораторієм на перевірки суб’єктів господарювання спостерігається негативна тенденція збільшення порушень і зловживань при реалізації прав споживачів. У зв’язку з цим Кабінет Міністрів України схвалив та відповідним розпорядженням №983-р від 27.12.2017 року затверджений План заходів з реалізації Концепції державної політики у сфері захисту прав споживачів на період до 2020 року. Метою документа є створення та впровадження ефективної системи захисту прав споживачів в Україні на засадах ЄС. Передбачається, що реалізація Концепції підвищить рівень превентивного захисту прав споживачів для недопущення та/або зменшення кількості порушень їх прав.
З метою сприяння реалізації Концепції відділом торгівлі створені інформаційні бюлетені щодо захисту прав споживачів, та заплановано розробити на офіційному веб-сайті розділ з висвітлення актуальних питань у зазначеній сфері.
Для більш повної інформованості населення міста щодо захисту їх прав в разі придбання ними неякісних товарів чи надання неякісних послуг відділ співпрацює з місцевими засобами масової інформації. Для розміщення в міськрайонній газеті “Життя Лебединщини” та на сайті Лебединської міської ради підготовлено дві статті.
Також міський голова Олександр Бакликов висловив слова вдячності працівникам КП “Комбінат благоустрою”, ПО «Лебединський ринок» та всім свідомим громадянам міста Лебедина, що долучилися до прибирання снігу.