На адресу Держпродспоживслужби в Сумській області надходять чисельні скарги на порушення прав споживачів при придбанні ними товарів або замовленні послуг поза торговельним або офісними приміщенням, частіше за все по інтернету.
Основною проблемою у вирішенні вказаних скарг є той факт, що суб’єкти господарської діяльності не укладають зі споживачами відповідні правовідносини, самі ж споживачі не вимагають документ (договір, квитанцію, чек або інше), який дає підставу пред’являти претензії суб’єкту господарської діяльності у разі встановлення порушення їх прав.
Відповідно до Закону України «Про захист прав споживачів» та Правил продажу товарі на замовлення та поза торговельними або офісними приміщеннями, затверджених наказом Міністерства економіки України від 19 квітня 2007 року № 103, такий документ повинен містити наступну інформацію:
– найменування продавця;
– його місцезнаходження;
– порядок прийняття претензій;
– основні характеристики товару;
– ціну, включаючи плату за доставку та умови оплати;
– гарантійні зобов’язання та інші послуги, пов’язані з утриманням чи ремонтом товару;
– інші умови поставки або виконання договору;
– мінімальна тривалість договору, якщо він передбачає періодичні поставки;
– період прийняття пропозицій;
– порядок розірвання договору.
Найбільш гострим питанням при розгляді таких скарг є відсутність інформації про найменування та місцезнаходження продавця (виконавця). Відповідно до ст. 26 Закону України «Про захист прав споживачів», розшук суб’єктів господарювання до повноважень Держпродспоживслужби та його територіальних органів не належить, відсутність такого документу призводить до того, що Держпродспоживслужба не в змозі виконати свої функції щодо захисту споживачів.
Шановні споживачі! З огляду на вищенаведене просимо укладати із продавцями відповідні правовідносини.
Відділ торгівлі побутового обслуговування та захисту прав споживачів