Реформування пенсійної системи України віднесено до пріоритетних завдань політики держави. Забезпечення економічної та фінансової стабільності, соціальної справедливості в пенсійному питанні настійливо вимагає запровадження в Україні багаторівневої пенсійної системи.
Нині влада будує нову систему пенсійного забезпечення українців, за якої пенсії будуть фінансуватися з трьох джерел — солідарного, накопичувального і недержавного рівнів. Нинішня солідарна система буде вдосконалена завдяки звільненню від невластивих функцій і скасуванню з 1 січня 2016р. спеціальних пенсій. При цьому буде збережено систему професійних пенсій для тих категорій пільговиків, які справді цього потребують.
Практику поділу українців на сорти, коли є ВІП-пенсіонери і «прості люди», буде скасовано. Пенсійне забезпечення громадян здійснюватиметься за єдиними для всіх принципами. З наступного року пенсії державним службовцям і прирівняним до них особам (суддям, прокурорам тощо) призначатимуться на загальних підставах.
Нова пенсійна система, особливо її накопичувальна частина, спрямована на виховання економічної самостійності та відповідальності громадян за стан особистого матеріального добробуту після виходу на пенсію. Кожна людина для поліпшення свого пенсійного майбутнього з молодості має дбати про це й обирати сучасну європейську систему пенсійного страхування. Це відповідальність не тільки держави, а й людини — бачити свою старість і своє майбутнє.
Удосконалення функціонування солідарної системи та впровадження накопичувальної системи, дозволить розвантажити солідарну систему, сформує індивідуальні накопичення громадян та дасть можливість залучати інвестиційний ресурс громадян на розбудову національної економіки, сприятиме розвитку національного фондового ринку.
Накопичувальна пенсійна система розпочне свій старт з 1 січня 2017 року. Особи до 35 річного віку будуть сплачувати внески до накопичувальної системи в обов’язковому порядку, а громадяни від 36 до 55 річного віку в добровільному порядку. Ставка внеску становитиме 2 % – у 2017 році та кожного наступного року буде збільшувати на 1%, до досягнення 7% у 2022 році. Одночасно буде зменшуватись навантаження на фонд оплати праці на 1 % кожного року починаючи з 2018 року до 5% – у 2022 році .
Крім того накопичувальна система має стати стимулом для легалізації заробітної плати тому, що зменшиться навантаження на фонд оплати праці, а застрахована особа братиме участь у формуванні власної пенсії так, як окрім страхових внесків у Пенсійний фонд, вона одночасно накопичує собі додаткові пенсійні кошти на персональному рахунку. Слід зазначити, що в разі передчасної смерті застрахованої особи, кошти з накопичувального рахунку виплачуються спадкоємцям.
З метою економії коштів Пенсійного фонду та відновлення фінансової стабільності пенсійної системи буде також запроваджено професійні пенсійні програми, які дадуть можливість фінансувати спеціальні пенсії не з Державного бюджету і Пенсійного фонду, а безпосередньо за рахунок внесків із заробітної плати працівників. До категорії учасників професійної пенсійної програми входитимуть:
– особи, які працюють за Списком № 1;
– особи, які працюють за Списком № 2, робітники локомотивних бригад та окремі категорії працівників, водії вантажних автомобілів та ін.;
– особи, які мають право на пенсію за вислугу років (освітяни, охорона здоров’я та ін.);
– жінки трактористи-машиністи та ін. (пільгові умови та вислугу років);
– державні службовці та прирівняні до них особи.
Окрім цього, Пенсійний фонд планує запровадити нову систему обробки документації для призначення пенсій на базі централізованих інформаційних технологій. Вся інформація про пенсіонера відразу потраплятиме в електронну пенсійну справу, яку формуватимуть під час першого звернення громадянина до управління Фонду, обробка даних буде проводитись через централізовану систему призначення та виплати пенсій. Ця система буде єдиною для всіх управлінь Пенсійного фонду, захищеною за сучасними стандартами, що унеможливить втрату персональних даних та витік інформації.